Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
snabbast autofokus
- Trådstartare jridell
- Start datum
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Kan inte utifrån erfarenhet uttala mig om jämförelse av dessa men har själv 2,8an. Generellt har jag dock märkt att de ljussvagare objektiven med mindre linselement ibland fokuserar snabbare i bra ljus men att den högre ljusstyrkan ger det ljusstarkare objektivet en fördel i sämre ljus.
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Skillnaden i bra ljus lär inte vara stor. Åtminstone på 2,8an kan man begränsa inom vilka fokusavstånd AF skall jobba vilket snabbar upp saker något ytterligare.
Däremot skiljer beg priset mellan70-200/4 och 70-200/2,8 löjligt lite, i varje fall i kronor räknat, med tanke på att många glaselement i 2,8an måste vara dubbelt så stora och nypriset på 2,8 är dubbelt mot 4an. En 4,0 går loss på 4000:- beg och en 2,8 kostar mellan 6000 och 7500:- i de flesta fall. I nästan nyskick kan 2,8an hamna på 8000:-.
Däremot skiljer beg priset mellan70-200/4 och 70-200/2,8 löjligt lite, i varje fall i kronor räknat, med tanke på att många glaselement i 2,8an måste vara dubbelt så stora och nypriset på 2,8 är dubbelt mot 4an. En 4,0 går loss på 4000:- beg och en 2,8 kostar mellan 6000 och 7500:- i de flesta fall. I nästan nyskick kan 2,8an hamna på 8000:-.
apersson850
Aktiv medlem
Fokusbegränsare finns på min EF 70-200mm f/4L IS USM också. Vill man inte gå ner till närgränsen på 1,2 meter, kan man nöja sig med tre meter till oändligt. Det reducerar fokusrörelsen till 40% av hela slaglängden, något som förstås gör nytta om optiken måste göra ett slag mellan ändlägena för att hitta fokus.
Notera också att kameror i 1D-serien ofta måste ner till f/2,8 för att få några korspunkter att tala om. En 1D Mark IV klarar detta med vissa objektiv med f/4 som största bländare, men 70-200 med f/4 är inte bland dem. Korsformade fokuspunkter kan ibland ge snabbare fokus av den enkla anledningen att de har lättare att hitta något alls att fokusera på.
Notera också att kameror i 1D-serien ofta måste ner till f/2,8 för att få några korspunkter att tala om. En 1D Mark IV klarar detta med vissa objektiv med f/4 som största bländare, men 70-200 med f/4 är inte bland dem. Korsformade fokuspunkter kan ibland ge snabbare fokus av den enkla anledningen att de har lättare att hitta något alls att fokusera på.
skogsbaronen
Aktiv medlem
Varför skulle inte ljusstyrkan påverka AF-hastigheten?
Det gör den ju naturligtvis, men om jag inte tar miste gäller detta bara till en viss gräns. Vid en viss mängd ljus finns mer ljus att tillgå än vad AF kan utnyttja, och då tappar det ljusstarka objektivet sitt försprång.
Men jag kan minnas fel.
Vid lite dunklare förhållanden har naturligtvis det ljusstarka objektivet en fördel, korspunkt eller ej. Även en horisontell eller vertikal linje får det lättare med ljusstarkare optik.
Ljusstark optik har som sagt tyngre linser att förflytta. Normalt sett skall väl AF-motorn vara dimensionerad för att kompensera detta, men det är nog inte helt omöjligt att det kan förekomma undantag. Kanske är detta en detalj som tredjepartstillverkarna snålat in på?
Angående korspunkter, Anders. Är det inte såhär?:
Korspunkt med diagonala linjer kan inte utnyttja sina diagonala linjer med optiks ljussvagare än f2,8.
Så står iaf att läs i manualen till 40D.
Någon annanstans har jag läst att för vanlig korspunkt gäller f4.
Sen har jag också läst att mjukvaran (algoritmen?) för AF i objektiv också är utav betydelse. EF 300/4L IS sägs pga detta vara något rappare än sin föregångare utan IS, men detta kanske gäller följande fokus (Servo-AF).
skogsbaronen
Aktiv medlem
Dåligt frågat, menade såklart om det inte var optimalt med ljus...men det svarade du ju på ändå.
Har objektiv med tyngre glas en större/starkare motor?
Det vet jag inte säkert, men det vore ju himlans konstigt om det inte vore så. Motorn till ett 600/4 måste ju rimligtvis vara rejälare än motorn till ett normalzoom.
Dum jämförelse kanske, men jag tror bestämt att de flesta objektiv (iaf de dyrare) har en motor som är konstruerad och optimerad för "just det" objektivet. Billigare objektiv som är liknande i konstruktion delar säkert på en universalmotor, men de dyra lär ha sina egna varianter.
bengt-re
Aktiv medlem
Hehe jo så stora telen lär ju ha annat.
Vore intressant att veta om det var samma eller olika motorer i canons 70-200 F2.8 resp F4.
Det är inte samma motor.