Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabbare minnen i äldre Mac Book

Produkter
(logga in för att koppla)

tannler

Aktiv medlem
Mac Book C2D 2 GHz vill ha DDR2 SO-DIMM PC5300 (667 MHz) enligt Mactracker. Samma minnen sitter i 2007 års iMac C2D, men de accpterar också de något snabbare DDR2 SO-DIMM PC5300 (800 MHz).

Går det att sätta i de snabbare (800 MHz) i Mac Book - dvs. fysiskt får de ju plats, men fungerar den UA med snabbare minnen?

Mja, hade du haft en PC så hade du kunnat ställa hur snabbt de ska arbeta i Bios. Men i OS X så vet jag inget sätt att ta sig in i bios för att ställa detta. Dock har jag för mig att det inte är problem för minnena att arbeta med en lägre klockfrekvens.

Nå - nu är vi ju några lyckligt lottade som har annan maskinvara än PC. Det är inga problem att få iMac C2D 2007 att acceptera 800 istf 667 minnen, men hur kinkig är MacBook 2007?

Precis som Jesper tror jag det funkar, men du har ju ingen nytta av den högre hastigheten. Busshastigheten är fortfaarande densamma.

Nå - nu är vi ju några lyckligt lottade som har annan maskinvara än PC.

Hoppas jag inte förstör dagen för dig då, men; det är samma hårdvara i en MacBook som i en "PC". Dock annan firmware och OS (med det vet du väl redan?).
Snabbare minnen inom samma familj har inga problem att arbeta i lägre hastighet - vilket det gör då det är minnesbussen som bestämmer hastigheten.

Senast ändrad:
Det inser jag också - det handlar om att ta hand om överblivna minnen och låta dem göra nytta. Speedbump är inte aktuellt, bara att kunna nyttja 2 x 1 GB som "ligger och vilar sig".

Tack för hjälpen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar