Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabbare än synctiden

Produkter
(logga in för att koppla)

pascalkaveryd

Ny medlem
Jag fotar med en Canon 300D med 1/200 som snabbaste synctid.. men med Speedlite blixten till kan man fota med vilken slutartid man vill och fortfarande ha blixten.

Synctiden måste ju gälla ändå?!
syncar den rätt om man har tur?
kan någon förklara för mig! :)

Pascal

Synctiden beror på hur kort tid man kan köra på men ändå ha slutaren helt öppen för att kunna klämma in en blixt som exponerar hela bilden. Snabbare än synctiden så har andra ridån börjat stänga redan innan den första har öppnat helt och en blixt då exponerar bara den öppna spalten. En speedlite klarar vad som kallas fp sync eller high speed sync vilket innebär att blixten pulserar med 40kHz eller något sådant från det att första ridån börjar öppna tills det att den andra stängts helt. Hela bilden får då lika mycket blixtljus. Givetvis så dras ledtalet ned när denna funktion används.

Hoppas det förklarar.

tack

jo det börjar klarna lite.
jag testade att ta en porträttbild där motivpersonen stod i skugga och bakgrunden var belyst av solen.

jag har hört innan att man inte kan ändra synctiden, men nu gick det och därför blev jag lite fundersam.
men tack för ditt svar.

min. synktiden kan du inte ändra, den är ju grundad på fyskiska förutsättningar. Därimot kan man ofta ställa en snabbare slutartid vilket oftast ger en halvsvart ruta.

Enkelt uttryckt din kamera kommer synka på alla tider under 1/200 s.

Synk upp till 1/500 är sällsynt, finns nästan bara med mellanformatskameror och objektiv med bladslutare (fälls ihop som en iris).

Men man kan låta ljusblixrten vara intensiv med kort, då fryser man motivet även fast slutaren är öppen en längre stund.

Hur skulle det kunna gå till? För nog sitter det väl en mekanisk slutare i dem??? Om inte borde väl kortaste synktiden rimligen vara lika med kortast möjliga slutartid, och så är det ju inte.

Är det inte så att kameran har en elektronisk slutare på tider kortare än blixtsynken?

Per_tissen skrev:
Hur skulle det kunna gå till? För nog sitter det väl en mekanisk slutare i dem??? Om inte borde väl kortaste synktiden rimligen vara lika med kortast möjliga slutartid, och så är det ju inte.

Är det inte så att kameran har en elektronisk slutare på tider kortare än blixtsynken?

Jag har för mig att den öppnar slutaren som vanligt men att exponeringen avslutas elektroniskt innan andra ridån har hunnit stänga. Då kan man halvera snabbaste synktiden.

edit: som redan är skrivet så gäller nog detta enbart på tider snabbare än den "mekaniska" synktiden.

D70 är lite annorlunda, all slutartid upp till 1/250 sköts mekaniskt via slutaren,tider utöver det är elektronisk styrd genom att sensorn stänger av och på och på det viset får man som en bonus en synctid upp till 1/500sek vilket även äldre D1 har

Mikael

glöm inte eos 1d, har till och med fixat snabbare än 1/500 med pocket wizards, som bara ska synka på 1/500.

1/1250 med d70 + pocket wizards har jag lyckats med.... på d200an funkar det inte över 1/250 tyvärr, men med en stark / snabb blixt löser man ju det

Litet klargörande, D70n kan med sin hybridslutare kan synka på ALLA dess slutartider eftersom den mekaniska delen av hybridslutaren alltid är helt öppen vid en viss del av exponeringen.

Så bara för att vara värst så kan jag nämna att jag i rent nyfikenhet testade 1/8000 med D70. Bilder finns i ett av Photo.Nets forum och är man nyfiken och lite ihärdig så har jag postat en länk till den tråden i något av forumen här.

Men jag finner denna typ av blixtsynk på D70 ganska begränsad, man måste ju köra med manuell blixt vilket de flesta som håller på med sport/actionfoto inte har tid/lust med. Dessutom finns det en risk att blixtpulsen är längre än vad slutaren är öppen och då får man inte med allt ljus blixten pumpar ut. Alltså gäller det att testa sig fram.

Ska man ha actionfoto och snabba slutartider med blixt rekommenderar jag att man hellre skaffar sig en blixt som klarar FP-synk eller vad tillverkaren kallar det för den egna modellen.

Rodney skrev:
jag kör ALLTID mina blixtar manuellt :)
Jo, ja. Jag kör 75% av mina blixtar manuellt hela tiden och de återstående 25% mestadels på TTL-automatik (utom vid de tillfällen då jag använder denna till "ministudioarbete", då får även den också köras manuellt). Visserligen är jag i studioliknande miljöer då, där man har tid att göra så. Plåtar jag action så är det TTL som gäller.

Men alla sätt att arbeta som funkar är bra. Tycker bara inte att man ska övervärdera funktionen av snabb blixtsynk utan vara lite mer eftertänksam.

för (oss) som fotar bla skate så blixtens lystid viktigast.
sen om man plåtar i starkt motljus så vill man ha så snabb synk som möjligt för att inte få utfrätta himmlar.
speciellt då man oftast kör på 1/2 till 1/16 av styrkan på blixten (för kortare lystid) och bländaren inte alltid är överens med himmelns ljus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar