Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabba upp arbetsflödet i bildbehandlingen

Produkter
(logga in för att koppla)

Gigas

Aktiv medlem
Hej, jag har en 4 GHz fyrkärnig Intel Core i5 Turbo Boost upp till 3,8 GHz8 GB (två 4 GB) minne 1 TB hårddisk1 NVIDIA GeForce GTX 775M med 2 GB videominne, late 2013.
Bildredigering genom SilkypixStudio Pro 5 som jag faktiskt gillar och Zerene Stacker för mest makro.

Nu till frågan när jag använder retuschverktyg så tar det oftast ganska lång tid innan jag får resultat t.ex. vid fläckbortagning så dröjer det innan jag kan gå vidare till nästa område som ska rättas till.

Vid stackning så tar det också lite för mycket tid innan alla kommandon utförs, så är mitt arbetsminne för lågt 8GB, det finns plats för upp till 32GB. Eller är det processorn som är för slö, och kan jag snabba upp arbetsflödet med en bättre extern hårddisk typ SSD via USB3 eller Thunderbolt?

Bilderna kör jag oftast i JPEG då de kommer ut fina ur kameran, Fuji X Pro-1, men ibland så blir det RAW men alla bildfiler blir tunga.

Jag har skaffat en Time Capsule för extra säkerhet men den kan väl inte vara orsaken till min otålighet. När jag testar minnet så utnyttjas ca 5 av de tillgängliga 8GB och skriv samt läshastighet är ca. 165.

Tips mottages tacksamt!

Snabbare bildbehandling

Hej, jag har en 4 GHz fyrkärnig Intel Core i5 Turbo Boost upp till 3,8 GHz8 GB (två 4 GB) minne 1 TB hårddisk1 NVIDIA GeForce GTX 775M med 2 GB videominne, late 2013.
Bildredigering genom SilkypixStudio Pro 5 som jag faktiskt gillar och Zerene Stacker för mest makro.

Nu till frågan när jag använder retuschverktyg så tar det oftast ganska lång tid innan jag får resultat t.ex. vid fläckbortagning så dröjer det innan jag kan gå vidare till nästa område som ska rättas till.

Vid stackning så tar det också lite för mycket tid innan alla kommandon utförs, så är mitt arbetsminne för lågt 8GB, det finns plats för upp till 32GB. Eller är det processorn som är för slö, och kan jag snabba upp arbetsflödet med en bättre extern hårddisk typ SSD via USB3 eller Thunderbolt?

Bilderna kör jag oftast i JPEG då de kommer ut fina ur kameran, Fuji X Pro-1, men ibland så blir det RAW men alla bildfiler blir tunga.

Jag har skaffat en Time Capsule för extra säkerhet men den kan väl inte vara orsaken till min otålighet. När jag testar minnet så utnyttjas ca 5 av de tillgängliga 8GB och skriv samt läshastighet är ca. 165.

Tips mottages tacksamt!

Hur mycket har du på hårddisken, defragmentera denna och testa igen. Det städar upp diskarna och lägger likvärdiga filer bredvid varandra istället för huller och buller. Ett gratis sätt först. Görs under Den här datorn, Hårddisken där du lagt bilder och program, högerklicka och välj Egenskaper, Verktyg, Optimera och defragmentera enhet.

Värt att testa om du inte gjort detta innan.

Hur mycket har du på hårddisken, defragmentera denna och testa igen. Det städar upp diskarna och lägger likvärdiga filer bredvid varandra istället för huller och buller. Ett gratis sätt först. Görs under Den här datorn, Hårddisken där du lagt bilder och program, högerklicka och välj Egenskaper, Verktyg, Optimera och defragmentera enhet.

Värt att testa om du inte gjort detta innan.

Hårddisken har 1,8TB av utrymme, nej så enkelt är det inte så att det räcker med en defrag!

Hårddisken har 1,8TB av utrymme, nej så enkelt är det inte så att det räcker med en defrag!

Nej jag är benägen att hålla med, en defrag brukar inte ge några större prestanda med dagens modernare operativsystem. Det låter som att du kör mot en extern hårddisk och om så är fallet så tror jag helt klart att det är flaskhalsen. Visst, att byta upp till Thunderbolt/USB3 kommer helt klart hjälpa om du inte har det idag men störst prestandaboost får du om du kör mot en intern hårddisk.

8GB internminne bör räcka om du har enskilda bilder uppe men om du behöver ladda fler än ca 3-4 bilder för tex focusstacking, som du tydligen använder, så börjar 8GB slå i taket och man tappar snabbt prestanda.

// Jani

Nej jag är benägen att hålla med, en defrag brukar inte ge några större prestanda med dagens modernare operativsystem. Det låter som att du kör mot en extern hårddisk och om så är fallet så tror jag helt klart att det är flaskhalsen. Visst, att byta upp till Thunderbolt/USB3 kommer helt klart hjälpa om du inte har det idag men störst prestandaboost får du om du kör mot en intern hårddisk.

8GB internminne bör räcka om du har enskilda bilder uppe men om du behöver ladda fler än ca 3-4 bilder för tex focusstacking, som du tydligen använder, så börjar 8GB slå i taket och man tappar snabbt prestanda.

// Jani

Menar du att min externa Time Capsule får agera hårddisk och inte den interna?

Är det ingen som använder samma dator som jag beskrivit och som har erfarenheter av bildbehandlings program? Vill bara veta om det lönar sig att skaffa en extern SSD eller om det räcker med ökat minne.

Är det ingen som använder samma dator som jag beskrivit och som har erfarenheter av bildbehandlings program? Vill bara veta om det lönar sig att skaffa en extern SSD eller om det räcker med ökat minne.

Kolla på CPU-användningen medan du jobbar. Om du har lågt utnyttjande av CPU:n trots att du får vänta, så tyder det på att mer minne kan hjälpa. Om CPU:n jobbar nära 100 %, så hjälper det inte med mer minne eller SSD. Du får antingen skaffa en snabbare processor eller välja mindre krävande verktyg. (Eller bara ha lite tålamod.)

...

...

När du klonar etc använder du inte disk i någon speciell omfattning så felet ligger hos processorn, minnet eller grafikkortet. Möjligen moderkortet. Kolla om processorn jobbar hårt.

Har du slagit på grafikkortsaccellering? Prova lite olika inställningar.

Har du slagit AV grafikkortaccellerering? Har haft strul nyligen med att prestanda gick ner över tiden. Omstart av datorn hjälpte. Upptäckte att det funkade stabilare utan grafikkortsaccellereringen.

Sen köpte jag nytt grafikkort och problemet minskade.

Det kan också bli bättre med mer minne. Stoppa i så mycket du kan, det är relativt billigt. Obs, se till att du har snabba minnen.

Tackar för svaren och jag ska prova vid nästa omgång och se hur mycket datorn får arbeta.

Under retuschering så kom CPU upp i 150% så där ligger väl flaskhalsen.
Jag misstänker att det är på tok för stora filer jag kör med och ska prova en lägre upplösning.

Under retuschering så kom CPU upp i 150% så där ligger väl flaskhalsen.
Jag misstänker att det är på tok för stora filer jag kör med och ska prova en lägre upplösning.

Med tanke på att max är 100% så ska du vara glad att du får så mycket ut grejerna, haha, Något i mätnignen eller skalan måste vara fel.

Jag jobbar med D800-filer (40MB), det knuffade photoshop över vad jag tyckte vad var ok men det blev som sagt bättre med annan GPU.

CPUn kan du uppgradera men på en så ny dator skulle jag inte göra det.

Med tanke på att max är 100% så ska du vara glad att du får så mycket ut grejerna, haha, Något i mätnignen eller skalan måste vara fel.

Jag jobbar med D800-filer (40MB), det knuffade photoshop över vad jag tyckte vad var ok men det blev som sagt bättre med annan GPU.

CPUn kan du uppgradera men på en så ny dator skulle jag inte göra det.

Jag förstår din tvekan men jag avläser i Aktivitetskontrollen under rubriken " Processor" 150% under arbetet med Silkypix Pro 5 när detta händer. Ett litet flerfärgat hjul snurrar några få sekunder på skärmen.

Jag gissar att TS har en Mac. I processlistan i OS X visas CPU-användningen i % av en kärna, d.v.s. 200% betyder att processen utnyttjar två kärnor till 100% vardera.

% betyder hundradel
Fler än hundra av alla hundradelar finns inte.

Vad har du för operativsystem?

Personligen har jag nog det för människor vanligaste , mina datorer har OSX, Linux, Android och t o m windows. Se i övrigt kommentaren om flera kärnor och representationen av dessa i olika sk 'aktivitetshanterare'

Såg kommentaren att det anges % per kärna o då är det logiskt.
Rent strikt matematiskt är en kärna 25% vid 4 kärnor.

Men det hänger ju oxå på HUR programmet är konstruerat.
Kan det dra nytta av flera trådar?
Är det programmerat för flera kärnor?
Är dte ens lönt att göra den programmeringen? Adobe gör det inte för Lightroom lr Premiere, däremot till viss del för PS o för vissa funktioner för Premiere Pro. Men det minnet säger att det oxå kan vara för GPUaccelerering.

Jag gissar att TS har en Mac. I processlistan i OS X visas CPU-användningen i % av en kärna, d.v.s. 200% betyder att processen utnyttjar två kärnor till 100% vardera.

Om du läser början på tråden så ser du vad jag har. Uppgifterna är hämtade från Apples hemsida.

Om du läser början på tråden så ser du vad jag har. Uppgifterna är hämtade från Apples hemsida.

Det står inget om att det är en Mac. Jag gissade det för att jag vet att det finns en Mac med just de specarna, men vet man inte det så har man ingen aning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar