Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabba djur

Produkter
(logga in för att koppla)

semla882

Ny medlem
Hej hallå!
Skulle va kul att utbyta lite tankar med lite mer erfarna actionfotografer. Jag är hyfsat ny i fotovärlden så jag har väl inte riktigt fått in snitsen än. Hade varit extra kul med någon som fotar hundsport eftersom det är det vi sysslar med.

Vi håller på med agility, d.v.s. hinderbana för hundar. I dom flesta fall går det fort som...

Jag fotograferar mycket handhållet och mycket följe eftersom det är mycket svängar och mycket rörelse i alla möjliga vinklar. Hur gör ni för att få bra bilder. Ska man satsa på så kort slutartid som möjligt och bara "fire away" och följa så gott man kan eller finns det några knep?

Jag funderar på att komplettera utrustningen med ett teleobjektiv men som vanligt är det ju lite av en djungel där ute. Vad är viktigast att satsa stålarscharna på om man vill fota action? Stor bländare är ju alltid bra men hur stor är den verkliga skillnaden mellan att kunna köra med 2,8 eller säg 3,5?

Ni får gärna fylla på med egna upplevelser o om det är fler som har frågor.

Mvh
/Johan
 
Hej hallå!
Skulle va kul att utbyta lite tankar med lite mer erfarna actionfotografer. Jag är hyfsat ny i fotovärlden så jag har väl inte riktigt fått in snitsen än. Hade varit extra kul med någon som fotar hundsport eftersom det är det vi sysslar med.

Vi håller på med agility, d.v.s. hinderbana för hundar. I dom flesta fall går det fort som...

Jag fotograferar mycket handhållet och mycket följe eftersom det är mycket svängar och mycket rörelse i alla möjliga vinklar. Hur gör ni för att få bra bilder. Ska man satsa på så kort slutartid som möjligt och bara "fire away" och följa så gott man kan eller finns det några knep?

Jag funderar på att komplettera utrustningen med ett teleobjektiv men som vanligt är det ju lite av en djungel där ute. Vad är viktigast att satsa stålarscharna på om man vill fota action? Stor bländare är ju alltid bra men hur stor är den verkliga skillnaden mellan att kunna köra med 2,8 eller säg 3,5?

Ni får gärna fylla på med egna upplevelser o om det är fler som har frågor.

Mvh
/Johan

efter att ha varit på Falsterbo horse show nu och provat på att fotografera agility, samt återvänt lite till det jag började fotografera som var hästhoppning när fästmön hoppade, så kan jag säga att stor bländare är väldigt viktigt. det gör att man får ner slutar tiderna. för att frysa bilden under agility vill du nog ner till närmare 1/250 som max tid. annars så går det ju att leka med lite längre slutare och då följa objektet och hålla fokus på det för att få en snygg rörelse oskärpa, detta har jag hittills funnit väldigt svårt men det är bara träna. som med allt annat så kommer det ge sig ganska fort när man börjar fotografera mer och mer, jag kör just nu minsta bländare 4 på mina objektiv och det funkar bra i dags ljus men så fort det blir lite mörkare och det är rörelse motiv så är det jobbigt. 70-200 f/2,8 kör fästmön med och får ruskigt bra bilder även i lite mörkare ljus förhållanden.

vi började ju med kit objektiven som sen blev 70-300 f/4-5,6 som nu håller på att bli 70-200 f/2,8

rätta mig gärna om jag har tänkt helt snett här och andra har andra synpunkter,
 
Lite hobbyfotoerfarenheter från en hund- och fotointresserad amatör:

I princip så räcker maxbländare 4 utomhus - så länge du inte är rädd för lite brus, eller har en kamera som kan gå upp till åtminstone ISO 800 utan att bilderna blir tråkiga. En större bländare än så på ett tele gör ju dessutom att skärpedjupet blir för kort för att få tillräckligt mycket av en hundnos i fokus. Lite extra brus är nog i de flesta fall bättre än rörelseoskärpa - om man inte speciellt är ute efter den typen av actionbild, förstås.

Inomhus är det en helt annan sak, fota agility i den typ av halvmörka hallar som alltsom oftast verkar användas är inte alldeles jättekul oavsett hur stor bländaröppning man har med sig. Inomhushallar som är upplysta av lysrör tillför dessutom en spännande komponent ifall man kommer ned på slutartider som är kortare än frekvensen hos belysningen (och det vill man ju) när det gäller färgmatching, har jag upptäckt. Lysrör i synnerhet lyser tydligen inte med samma färgtemperatur hela tiden.

Slutartider på runt 1/1000 sekund eller kortare skulle jag vilja påstå är önskvärt, om man inte har ett korthårigt motiv och kan följa lite snyggt, men det är mycket som rör sig även på en rakad pudel, det är inte som att panorera efter en sportbil med lite snygg rörelseoskärpa på fälgarna, direkt. För hästar borde man väl klara sig med 1/500, gissar jag, men det har jag inte fotat så vidare många.

Slå på kontinuerlig fokus och försök låta kameran låsa på motivet (halvtryck eller tumfokus) innan du trycker av, klarar du eller kameran inte det av olika skäl, förfokusera på något fast föremål där du tror bilden blir som bäst och dra iväg några bilder med början strax innan motivet är på plats. Eller träna på att trycka av exakt på rätt ställe - fast jag tror det krävs lite tur oavsett hur man gör. Det hjälper att titta med båda ögonen så att man ser vad som är på gång innan det syns i sökaren. Använd en given fokuspunkt, låt inte kameran välja fritt. Kunskap om sporten och hur banan kommer att springas hjälper naturligtvis.

Jag brukar ställa exponeringen manuellt, annars blir det ofta väldigt olika exponering beroende på hundens färg och vad kameran just då tycker är viktigast i bilden. Ändras ljuset utomhus, då får man ratta om. Ta några testbilder på ett medelgrått motiv och justera mha histogrammet på skärmen innan det börjar hända saker på banan.

Jag förlitar mig ganska mycket på min utrustning och snabb serietagning just när det gäller att fånga "rätt" ögonblick, det jag använder för det mesta är EOS 7D och ett 70-200/4. Inomhus har jag använt både 30/1.4 och 85/1.8 med rätt ok resultat på den kameran också, men man får skruva upp känsligheten rätt långt för att bilderna inte ska bli suddiga även med den typen av optik.
 
Senast ändrad:
Intressant ämne! Ska bli spännande att se vilka andra tips folk kommer med...

En sak som jag försöker göra när jag fotar snabba djur (har fotat en hel del hundar i lek, dock inte gett mig på agilityfotografering ännu men jag kan tänka mig att utmaningarna är liknande) är att på lämpligt sätt låsa fokus på någon punkt dit djuret kommer att komma. Välj höghastighetsfotografering och låt kameran rassla till när djuret närmar sig där du vill ha det.

Kontinuerlig fokus är ju naturligtvis också ett alternativ men jag har råkat ut för några gånger att djuret avlägsnar sig från den valda fokuspunkten och så riskerar man att stå där med en kamera som letar fokus. Inte kul när man inte har mer än kanske den där halva sekunden på sig!

Åtminstone bländarförval (för att veta vilket skärpedjup du får), och helst helmanuellt läge, är helt klart önskvärt! Annars, som sagts, vill kameran gärna välja lite olika exponering för alla bilder. Fotar man i JPEG så gäller detta även vitbalans: undvik automatläget om det går. När det går fort så är det nästan bara ISO man har att spela med, om man inte har en väldigt ljusstark optik.
 
När det gäller snabba djur så vill i alla fall jag försöka få med fartkänslan lite.

Jag var och fotograferade på Jägersro för ett par veckor sedan, där var det liten bländare som gällde. För att kunna få till fartkänsla med panorering och 1/40sek slutare var jag tvungen att ta till bländare 29 och det var en mulen dag.

Hästen som jag fotade här slog svenskt rekord i detta loppet, så den rörde på sig lite.

/Karl
 

Bilagor

  • img_0003.jpg
    img_0003.jpg
    17.3 KB · Visningar: 459
Kul med lite olika infallsvinklar på problemet. :)
Intressanta inlägg måste jag säga. Det är spännande att se att det finns så många vägar att angripa problemet.

Det största problemet jag har upplevt hittills är att jag har svårt att få till den frysta bilden om inte ljusförhållandena är helt optimala. Jag har en D3100 med kitobjektivet 18-105. Måste säga att (utan större erfarenhet från andra kameror) resultaten är bättre än jag hade väntat mig från början. Nackdelen är nog framför allt att jag inte kommer ner längre till f5,6 när jag är uppe på 75mm+. Vilket gör att det nästan kräver en hyfsat solig dag om man ska kunna komma ner i slutartider runt 1/1000.

Det andra problemet jag har är att D3100 inte har någon vidare seriebildstagning men det är ju också en instegsmodell.

Slå på kontinuerlig fokus och försök låta kameran låsa på motivet (halvtryck eller tumfokus) innan du trycker av, klarar du eller kameran inte det av olika skäl, förfokusera på något fast föremål där du tror bilden blir som bäst och dra iväg några bilder med början strax innan motivet är på plats.
Detta brukar vara min approach med skillnaden att jag kör med en-punkts autofokus. Jag förfokuserar på det hinder jag vill fota och låser fokus. Det funkar bra om så länge man inte följer hunden utan bara fångar hunden över just det hindret.

Rörelsebilderna har ju ett helt eget problem. Jag upplever att det svårare att faktiskt få en riktigt bra bild eftersom man är beroende av att man får "rätt" mängd rörelse i bilden.

Jag kommer få en hel del tillfällen att testa lite till efter era tips så jag får väl återkomma lite allt eftersom under resten av sommaren och fylla på med fler av mina erfarenheter.
 
Kul med lite olika infallsvinklar på problemet. :)
Intressanta inlägg måste jag säga. Det är spännande att se att det finns så många vägar att angripa problemet.

Det största problemet jag har upplevt hittills är att jag har svårt att få till den frysta bilden om inte ljusförhållandena är helt optimala. Jag har en D3100 med kitobjektivet 18-105. Måste säga att (utan större erfarenhet från andra kameror) resultaten är bättre än jag hade väntat mig från början. Nackdelen är nog framför allt att jag inte kommer ner längre till f5,6 när jag är uppe på 75mm+. Vilket gör att det nästan kräver en hyfsat solig dag om man ska kunna komma ner i slutartider runt 1/1000.

Det andra problemet jag har är att D3100 inte har någon vidare seriebildstagning men det är ju också en instegsmodell.


Detta brukar vara min approach med skillnaden att jag kör med en-punkts autofokus. Jag förfokuserar på det hinder jag vill fota och låser fokus. Det funkar bra om så länge man inte följer hunden utan bara fångar hunden över just det hindret.

Rörelsebilderna har ju ett helt eget problem. Jag upplever att det svårare att faktiskt få en riktigt bra bild eftersom man är beroende av att man får "rätt" mängd rörelse i bilden.

Jag kommer få en hel del tillfällen att testa lite till efter era tips så jag får väl återkomma lite allt eftersom under resten av sommaren och fylla på med fler av mina erfarenheter.

Ja, försök fånga farten. Bilderna blir lätt tråkiga om man fryser rörelsen helt och hållet, blir dom bara fulla av rörelseoskärpa blir dom iofs ännu tråkigare.

Bifogar en bild av samma häst som jag tog på uppvärmningsvaret, bländare 4 och 1/250sek vilket fryste all rörelse. Bilden ser rätt trist ut även om man ser att man och svans står bakåt och att det stänker lite sand.

/Karl
 

Bilagor

  • _DSC9965.jpg
    _DSC9965.jpg
    24.3 KB · Visningar: 415
---
Åtminstone bländarförval (för att veta vilket skärpedjup du får), och helst helmanuellt läge, är helt klart önskvärt!
---
Ett litet önskemål bara - använd hellre 'bländarprioritet' än 'bländarförval'. Det senare begreppet är nämligen upptaget sedan gammalt, och betyder någonting helt annat. Så när vi veteraner läser din text så förstår vi under det första ögonblicket inte alls vad du menar.

Nytillkomna fotoentusiaster är väl inte ens medvetna om att alla deras spegelreflexkameror numera är försedda med en funktion som kallas för auto-nedbländning?
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar