Annons

Snabba blixtar, effekt Elin ranger

Produkter
(logga in för att koppla)

campokatt

Aktiv medlem
Två blixt frågor.
Jag har ett D-lite 4 sett. Dom är specade till 1/800s Är det mätt på högsta eller lägsta effekt? Då blir följdfrågan om snabbheter på blixtarna ändras när man ändrar effekten på dom, typ snabbare vid lägre effekt.. Ställde frågorna i fel ordning nu ser jag :)

En fråga till. Ska kompletera med en tredje blixt, då började jag kolla på Elin ranger. Lite dyrare men man får ju möjligheten att fota med avancerad belysning på andra ställen än hemmet oxå...
När jag läste om dom stod det att blixt effekten var asynkron mellan blixtuttagen(vet inte hur det stavas). Betyder det att man alltid får lägre effekt ur den ena hur man än gör eller??

/M
 
Så långt jag vet är Elinchroms specar på full effekt, och med kriteriet T.5.
T.5 betyder att du får ungefär dubbla den angivna tiden innan ljuseffekten är så låg att den inte påverkar bilden längre (-4Ev)

De flesta laddningsstyrda aggregat ger längre tider ju mindre effekt du använder - lägre laddning i aggregatet > lägre ström genom huvudet > längre tid innan ljuseffekten avtar.
Aggregat som arbetar mer som sko-blixtar gör tvärtom, de får kortare tider ju lägre effekt du använder. Nikons SB-600 kan komma ner mot 0.1ms T.1 på de lägsta effekterna... :)
Mellanting mellan de båda finns, t.ex Einstein, och Broncolors liknande system.

Jag har sett en bättre genomgång nånstans, men sidorna 8-11 i denna:
http://www.bron.ch/_data/bc_do_bs_sys09_en.pdf
är ganska läsvärda.
 
Ok, Så det funkar så... Jag trodde det alltid var så att brinntiden blev snabbere med mindre effekt...

Så det där med asymmetriska blixtar då.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EL10291

Fattar jag det rätt om att man bara får halva effekten i B-uttaget? Är det bara bra för att kunna få ner effekten då eller? Och få en snabb brinntid(i detta fall verkar ju den sjunka med effekten). Men om man vill ha detta kitt och fota en eller två modeller utomhus. Om man då vill belysa med två blixtar på samma effekt, måste man då ha två aggregat??
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.