Annons

Snabb porträttlins ,vilken ? (Köpråd)

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Sitter och fnular på lite i-landsproblem , det är så att jag saknar en riktigt ljusstark glugg för kort skärpedjup och fin bokeh.

Har en begränsad budget men har begränsat mitt urval till 4 alternativ

Canon 85mm 1,8 - Canon 6D ~ 3000 kr
Samyang 85mm 1,4 Canon 6D ~ 3000 kr
Samyang 135 mm f2 Canon 6D ~ 4000 kr
Samyang 50mm f 1.2 Canon eos M3 ~4000kr


Fördelen med canonen är ju givetvis autofokusen , men det vore kanske värt att ha manuell fokus för att få skärpan i samyangobjektiven.


Alla 3 samyangobjektiv verkar fått toppbetyg i tester, fördelen med 50mm 1,2 skulle väl vara att jag skulle få focus peaking i sökaren på min M3. Kanske bli svårt att sätta fokus manuellt i sökaren på Canon 6D.

Vad tror ni , några ideer ? Kommer skärpedjupet f 1.2 på m3 (aps-c) motsvara de andra gluggarna på fiull öppning ? Tips och ideer välkomnas 😀
 
Nu äger jag Nikons 85 1.8 G optik och kan säga att just den ger ett väldigt fint bokeh, så jag gissar att du kan skapa lika bra bilder med Canons motsvarande.

Här är vad jag lyckats ta med min Nikon d800 med så nära närgränsen som är möjligt för att få fokus enbart i ögonen.

På en crop kamera skulle man dock mista en hel del av bilden.
 

Bilagor

  • 00.jpg
    00.jpg
    44.8 KB · Visningar: 168
---
Vad tror ni , några ideer ? Kommer skärpedjupet f 1.2 på m3 (aps-c) motsvara de andra gluggarna på fiull öppning ? Tips och ideer välkomnas 😀
Canon 85/1,8 kommer att ge kortare skärpedjup på FF än vad Samyang 50/1,2 kommer att ge på APS-C, och Samyang 85/1,4 kommer förstås att ge ännu kortare.

Jag har såväl Canon EF 85/1,8 USM som Samyang 85/1,4 Asph IF. Den senare har jag i och för sig för sig med annan fattning, men det är ju samma objektiv optiskt. Det finns en senare "chippad" modell som ger EXIF till kameran.

När det gäller skärpa spelar Samyang i en helt annan division än Canons 85/1,8. Det senare är en över 20 år gammal konstruktion, medan Samyang är en modern konstruktion uppenbarligen designad av något optikgeni som sydkoreanerna fått tag i. :)

Samyang-gluggen ger en "sanslös" bildkvalitet för sitt pris. Vilket inte innebär att jag tycker att Canon-åttiofemman är dålig, men ju högre upplösning din kamera har, ju större skillnad kommer du att se mellan dessa båda.

Valet mellan AF eller skärpa kan du bara själv avgöra.

De båda övriga objektiven uttalar jag mig inte om, eftersom jag inte har någon erfarenhet av dessa.

Till sist, det ÄR svårt att jobba med sådana här ljusstärka objektiv och korta skärpedjup. Det underlättar väsentligt ifall man har tillgång till en spegellös kamera med noggrann AF, alternativt med BRA manuellfokushjälpmedel.
.
 
Tack för alla svar !

Intressant länk (skärpedjupsmätaren) .

Tror att det blir ett manuellt objektiv trots allt... äger redan en fast 90 mm macro 2,8 så det lutar åt 135 mm som dessutom fått otroligt bra recensioner.

Problemet är som sagt fokus... är väl svårt att fokusera utan hjälpmedel.

Men hur svårt är det egentligen, kanske är värt att satsa på 50mm 1,2 till min spegelllösa M3 , där vet jag att focus peaking fungerar kanon i elektroniska sökaren.

Blir att spara pengar och fundera ett litet tag till.

Väntar man på något gott är det bara skönt .... eller vad man nu säger :)
 
Tack för alla svar !
...

Men hur svårt är det egentligen, kanske är värt att satsa på 50mm 1,2 till min spegelllösa M3 , där vet jag att focus peaking fungerar kanon i elektroniska sökaren.

Blir att spara pengar och fundera ett litet tag till.

Väntar man på något gott är det bara skönt .... eller vad man nu säger :)

Då tycker jag även du kan titta på Canons 50mm 1.8 STM till din fullformat.
Skarpt, lätt, autofokus, och skärpedjupet bör vara likt 1.2 på crop-sensor.
Dessutom mycket billigare. :)
 
Kolla gärna på sigmas 85mm 1.4 den gillar jag, lite ca men väldigt skarp, jag själv skulle nog tröttna på en manuell fokus med en 1.4 glugg, skärpedjupet blir väldigt kort,
Den kanske är i överkant på din budget, men jag tror du kan få en beg för 4000-5000
 
85/1.8 är trots sin ålder ett rätt skarpt objektiv.
Fokus sätter du inte rätt manuellt på 6D med standardfokusskivan, för den gör ingen skillnad alls på bländare än f/2.8. Med 85/1.8 på en 5Dmk2 har jag fått skärpan rätt på springande treåringar på full glugg. Konstruktionen är iofs sådan att de tenderar att antingen frontfokusera på håll eller bakfokusera vid närgränsen beroende på hur man ställer in AF MA.

http://www.the-digital-picture.com/...meraComp=453&SampleComp=0&FLIComp=0&APIComp=1
http://www.the-digital-picture.com/...API=0&LensComp=772&FLIComp=0&APIComp=0&CT=AVG
 
Sålde faktiskt min sigma 85/1.4 i början av veckan och köpte istället EF 135/2.0.
Båda är grymt bra! Tycker du gör rätt i att köpa en med AF. Innan jag köpte. EF 135 så tittade jag på Samyang 135. Testade manuellt med 85/1.4 i sökaren på 6D men det är nästan omöjligt att sätta den exakt. Sen testade jag fokus peaking i liveview och den är för oexakt i utzoomat läge, sen testade jag 10X i liveview utan fokus peak, men det blir så dallrigt och modellen hinner röra sig. Vid stillastående motiv är det inga problem.
 
Har haft problem med autofokus på samtliga mina sigma jag köpt (3st, dock inte testat 85mm) så testa ordentligt innan köp är mitt tips.
Problemet har varit inkonsekvent autofokus. Ibland spot on, ibland inte.
Inte så kul att upptäcka att hälften av bilderna man tagit inte är helt i fokus :p
 
Jag skulle våga påstå att kontrollera fokus gäller för samtliga märken. Det är viktigt att särskilja noggrannhet och precision åt. Noggrannheten kan man oftast göra något åt med mikrojustering. Men precisionen är desto svårare, det går att göra det med sigma art dock.
De flesta jag avhjälp med just sigma med deras äldre objektiv som klagat på många missfokuseringar och att de fått 10% rätt träffar istället för 90% beror alltså på noggrannheten varit fel och att fe rätta träffarna beror på precisionen gjort att de slumpmässigt fått "rätt" träff.
Här är ett exempel på mitt nya EF 135/2.0L som jag omedelbart kontrollerade skicket. Visar ett test på avstånd 3.8m, men såklart har jag verifierat detta på 3 andra avstånd samt dubbelkontroll och veklige motiv efter justering.
Det är ganska viktigt ifall man ofta kör med kort skärpedjup. Ju högre F värde man använder desto mindre syns ju att man missfokuserat, så de som endast kan köra f2.8 eller ännu sämre ser tyvärr inte detta fel lika lätt. Då får man alltså inte en skärpa som objektivet kan prestera.

ImageUploadedByTapatalk1446971843.293117.jpg
 
Jag skulle våga påstå att kontrollera fokus gäller för samtliga märken. Det är viktigt att särskilja noggrannhet och precision åt. Noggrannheten kan man oftast göra något åt med mikrojustering. Men precisionen är desto svårare, det går att göra det med sigma art dock.
...
Visa bilaga 139689

Jag hade ett Sigma 50mm Art som jag tyckte satte skärpan dåligt alldeles för ofta.
Gjorde då fokustest på ~5 olika avstånd, och justerade med USB-dockan.
Men det hjälpte inte. Fortfarande inkonsekvent AF.
Kanske gjorde jag fel, kanske gillade den inte mitt hus, vad vet jag - jag är ingen expert :)
Jag har dock aldrig haft problem med något Canon-objektiv.
 
Jag hade ett Sigma 50mm Art som jag tyckte satte skärpan dåligt alldeles för ofta.
Gjorde då fokustest på ~5 olika avstånd, och justerade med USB-dockan.
Men det hjälpte inte. Fortfarande inkonsekvent AF.
Kanske gjorde jag fel, kanske gillade den inte mitt hus, vad vet jag - jag är ingen expert :)
Jag har dock aldrig haft problem med något Canon-objektiv.

Nä, sannolikheten är väl då att man fått dåligt exemplar. Bara o lämna mot garanti ju.Finns ju en drös systemkameror och originalobjektiv i L-klass som jjusteras dagligen på verkstad så det är ju inget ovanligt precis.

/Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.