Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabb internet-backup?

Produkter
(logga in för att koppla)

Per

Aktiv medlem
Har tänkt komma igång med att lägga ut en total backup på nån nät-tjänst, och har insett att en flaskhals i det hela är överföringshastigheten. Oavsett tjänst kommer det förmodligen att ta veckor när allt ska skickas över första gången, trots att jag själv har en snabb 100Mb fiberuppkoppling.

Visserligen skickar man väl förhoppningsvis inte hela paketet särskilit ofta, men även mindre sändningar och hämtningar får ju gärna gå så smidigt som möjligt.

Så är det någon som testat eller läst någon sammanställning av överföringskapaciteten hos olika leverantörer? Eller bara kan rekommendera någon leverantör som funkar bra? Det är ju ett ganska stort jobb så det känns inte lockande att byta i efterhand. Hittills har jag börjat provköra Mozy i liten skala, kanske mest för att de har bra pris (man kan få obegränsad volym för ca 300 spänn/år), men de verkar också ha ett bra upplägg.

Per
 
Har tänkt komma igång med att lägga ut en total backup på nån nät-tjänst, och har insett att en flaskhals i det hela är överföringshastigheten. Oavsett tjänst kommer det förmodligen att ta veckor när allt ska skickas över första gången, trots att jag själv har en snabb 100Mb fiberuppkoppling.

Visserligen skickar man väl förhoppningsvis inte hela paketet särskilit ofta, men även mindre sändningar och hämtningar får ju gärna gå så smidigt som möjligt.

Så är det någon som testat eller läst någon sammanställning av överföringskapaciteten hos olika leverantörer? Eller bara kan rekommendera någon leverantör som funkar bra? Det är ju ett ganska stort jobb så det känns inte lockande att byta i efterhand. Hittills har jag börjat provköra Mozy i liten skala, kanske mest för att de har bra pris (man kan få obegränsad volym för ca 300 spänn/år), men de verkar också ha ett bra upplägg.

Per


Hej,

Jag anvander Crash Plan, och det funkar bra. Nu bor jag ju i USA och dar finns det inga snabba uppkopplingar, men jag i alla fall maxa min 1mbit upload begrasning.

http://www4.crashplan.com/landing/index.html
 
Jag anvander Crash Plan, och det funkar bra.[/url]

Spännande alternativ, kul att man kan testa gratis en månad på full kapacitet utan kostnad - ska nog hoppa på det.

Fast i längden blir det en del dyrare än Mozy, inte minst för att man måste köpa 'Crash Plan +' för $60 för att få samma funktionalitet.

Per
 
Hmm Crash Plan går nog bort på alldeles för långsam överföring (testade 4 filer tot ca 12Mb och det tog 5-10 minuter!). Att ladda upp ca 1Gb tog ganska precis en timma på Mozy.

Annars hade de ju en del trevliga funktioner i sin programvara såsom färdiga upplägg för att säkerhetskopiera till andra lokala diskar eller till kompisens dator/NAS. Nåt som jag dock saknar på både Mozy och CrashPlan är en möjlighet att se miniatyrer när jag ska 'hämta hem' filer över nätet. Att de ska fixa att visa raw-filer är väl mycket begärt, men jgp-miniatyrer borde väl gå?
 
Har tänkt komma igång med att lägga ut en total backup på nån nät-tjänst, och har insett att en flaskhals i det hela är överföringshastigheten. Oavsett tjänst kommer det förmodligen att ta veckor när allt ska skickas över första gången, trots att jag själv har en snabb 100Mb fiberuppkoppling.

Varför just en nättjänst? Själv kör jag en variant med krypterade externa hårddiskar som förvaras på jobbet. Visst, man får "släpa" med sig en hårddisk till/från jobbet när vill göra en backup, men idag är de så små och smidiga att de ryms i en ficka. Har man minst två hårddiskar behöver man inte planera sitt backuptagande heller, utan man har en hårddisk hemma som man tar backup på och så växlar man när man kommer till jobbet och tar med sig den med den äldsta backupen hem igen. Inga bandbreddsproblem eller att det tar veckor att skapa första backupen.

En annan fördel är ju att man kan ha med sig en av hårddiskarna när man är "ute på fältet" och plåtar, för att redan där ta en extra kopia på alla foton.

Prislappen blir nog ungefär likvärdig i längden skulle jag tro, nättjänst eller externa hårddiskar, allt är en fråga om bekvämlighet och vanor :)

//Micke
 
Varför just en nättjänst?

Nättjänsten är tänkt som ett komplement till mina andra backuper på egna diskar. Fördelen med att ha en backup på nätet (också) är kanske ffa att jag alltid kan komma åt alla filer var som helst ifrån med ett enkelt web-gränssnitt, samtidigt som jag får en backup 'utanför huset' som inte kräver något jobb alls från min eller mina vänners sida.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.