Annons

Snabb fråga om sdhc innan jag åker

Produkter
(logga in för att koppla)

Third eye

Aktiv medlem
Får se om någon är allert här nu :)

Är på väg in och skall köpa minneskort om en kvart, är det någon skillnad i kameran om jag köper ett Sandisk Extreme II eller III till min kamera ? Det är en 550D och jag filmar skapligt mycket och när jag fotar fotar jag både RAW och Jpg samtidigt.
Överföring till datorn spelar ingen jätteroll, däremot vill jag ha begränsningar när jag tar bilder i serier...antar att kortet påverkar en del där.
Mvh
Ronny

Digital Preview har testat 550D och de har me prestanda test:
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos550d/page12.asp

550D trycker på rätt bra tydligen och kan fixa bibehållen serietagning med jpeg och Extreme III.
KÖr man RAW så fixar nog inget SDHC den through put som behövs så där är bufferten i kameran avgörande dvs 5-6 st bilder innan hastigheten sjunker till 1fps.

Kör du med hög ISO och brusreducering i jpeg så orkar den med 2,5 fps och då är det processorn i kameran som begränsar inte minnes kortet.

Med Extreme III så är du på säkra sidan i alla fall. Men med RAW så är det kameran i sig som är begränsningen inte minnes kortet.

Jag bugar för tydlig förklaring, tack och bock :)

Jag behöver ett kort till och det verkar som man inte skall snåla allt för mycket, själ nog att åka och köpa.

FS forum är faktiskt riktigt bra, besserwissrar är inte allt för påträngande och pajjkastning hålls på låg nivå...och framförallt snabba svar från kunniga människor som vill hjälpa utan att mästra. Suveränt forum.

...fast nu blev det lite galet (kanske) tror jag, åkte till teknikmagasinet och bad om 8gb extreme III, på kvittot står det extreme III och på kortet står det extreme enbart ? Båda påstår 30MB/s.

På sandisk hemsida finns dock 2 olika? Extreme och Extreme III, 3:an är "världens snabbaste" och den utan "III" är extremt snabb....båda säger som sagt 30MB/s, men vad är skillnaden?

EDIT*** Sandisk listar dem som två olika kort men med samma artikelnummer...så gissningsvis skiljer etiketten enbart. Det var min ingrodda vana att köpa fel som gjorde mig orolig antagligen.

Senast ändrad:
Jag tror att Sandisk håller på att fasa ut namnen Extreme III, Extreme IV osv. När det gäller SD-kort heter de numrea Extreme respektive Extreme Pro.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto