Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabb & enkel kompaktkamera för åttaåring (Powershot/Ixus/annan)?

Produkter
(logga in för att koppla)

vikjul

Ny medlem
Vi ska köpa en första kamera till vår blivande åttaåring som visat intresse för fotografering. Hade först bestämt mig för en Nikon Coolpix S31 eftersom den är utformad för barn (tålig, enkel etc), men har läst en del klagomål på att den är långsam och tror vid närmare eftertanke att en snabbare kamera vore roligare. Dock gärna med enkel meny/navigering.

Det vore dessutom bra om han själv enkelt kunde ladda över bilder till vår iPad/skriva ut bilder själv på skrivaren via trådlöst nätverk, så har tittat på kameror med wifi. Detta är dock inte lika viktigt som enkel användning och snabbhet.

Bra filmfunktion också ett plus.

Budget ca 2000 kr ok.

(Själva är vi inne på vår andra Casio Exilim som vi valt för att den är snabb. Den dyker dock inte upp så ofta i rekommendationer på nätet.) Har identifierat några modeller som verkar uppfylla kraven (hyfsat snabba och lättanvända samt med wifi) men har själv ingen erfarenhet av dem:

Canon powershot A3500 IS
Canon Ixus 255 HS

Hur välja mellan dessa två? Är Fujifilm Finepix eller Panasonic Lumix bra/bättre alternativ och i så fall vilka modeller?

Något annat som kan vara bra att tänka i valet av en första kamera för ett barn?

Tusen tack för svar från er med lite bättre koll på denna snårskog av kameramodeller!
 
Jag vet inget om de modeller som du länkar till men min erfarenheter från när min son började fotografera i samma ålder kan jag sammanfatta så här:

1) Hållbarhet är inte såå viktigt. Alla kameror är tillräckligt robusta även för ett barn. De förstår att de måste vara hyfsat aktsamma om den.

2) Snabbhet, är det verkligen så viktigt? Är inte alla moderna kameror tillräckligt snabba?

3) En bra skärm är uppskattat. Barn gillar att kolla resultatet direkt på skärmen.

4) Mycket zoom är bra! Min erfarenhet är att barn gärna fotar djur, blommor och sådant där man har nytta av tele-effekten.

5) Det kan vara en fördel om kameran inte är alltför liten - det är ofta enklare att hålla en kamera som är något större än det minsta.
 
Jag vet inget om de modeller som du länkar till men min erfarenheter från när min son började fotografera i samma ålder kan jag sammanfatta så här:

1) Hållbarhet är inte såå viktigt. Alla kameror är tillräckligt robusta även för ett barn. De förstår att de måste vara hyfsat aktsamma om den.

2) Snabbhet, är det verkligen så viktigt? Är inte alla moderna kameror tillräckligt snabba?

3) En bra skärm är uppskattat. Barn gillar att kolla resultatet direkt på skärmen.

4) Mycket zoom är bra! Min erfarenhet är att barn gärna fotar djur, blommor och sådant där man har nytta av tele-effekten.

5) Det kan vara en fördel om kameran inte är alltför liten - det är ofta enklare att hålla en kamera som är något större än det minsta.

Tack för svar och bra tips! Ska leta vidare efter en modell med mycket zoom. Svårt att orientera sig dock, när det finns så mycket att välja på... Är det något särskilt märke du skulle föreslå framför andra?
 
Tack för svar och bra tips! Ska leta vidare efter en modell med mycket zoom. Svårt att orientera sig dock, när det finns så mycket att välja på... Är det något särskilt märke du skulle föreslå framför andra?

Jag har alltid haft Canon kompaktkameror sedan jag köpte den första Ixus modellen som kom ut.

Har också haft ett antal Powershot modeller.

Jag tycker de fungerar bra, men det gör säkert andra märken också. Jag tror inte märket är så avgörande.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.