Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snölandskap - ND-filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

deem

Aktiv medlem
Hej,

Jag kommer filma en promotionfilm för en resebyrå om 2 månader med min 7D. Det blir främst skidåkning som jag kommer filma.

Min fråga är hur många stopp på ND-filter som är nödvändigt vid filmning utomhus i snö och solsken samt en molnig dag?

Kommer filma på fast 50mm f1.4 samt 70-200 f2.8.

Har kollat på Fader ND-filter men de ska tydligen inte fungera så bra på längre brännvider.

Alla tips uppskattas :)

Mvh
Max Larsson
 
Hej,

Jag kommer filma en promotionfilm för en resebyrå om 2 månader med min 7D. Det blir främst skidåkning som jag kommer filma.

Min fråga är hur många stopp på ND-filter som är nödvändigt vid filmning utomhus i snö och solsken samt en molnig dag?

Kommer filma på fast 50mm f1.4 samt 70-200 f2.8.

Har kollat på Fader ND-filter men de ska tydligen inte fungera så bra på längre brännvider.

Alla tips uppskattas :)

Mvh
Max Larsson

Jag jobbar oftast med tre olika ND som tar 2, 3 resp 6 steg.
Vilket som slutligen används beror på vilken bländare- skärpedjup du vill ha.

Har du filmat mycket snabba rörelser med din 7D, typ skidåkning?
Vad har du för kamerarigg?

/Janne
 
Jag jobbar oftast med tre olika ND som tar 2, 3 resp 6 steg.
Vilket som slutligen används beror på vilken bländare- skärpedjup du vill ha.

Har du filmat mycket snabba rörelser med din 7D, typ skidåkning?
Vad har du för kamerarigg?

/Janne

Då det är extremt kallt vill man kunna klara sig på gärna ett filter som sitter på. Skulle det i så fall vara det med 6 steg om det är soligt ute?

Har inte testat att filma skidåkning med 7D tidigare. Blir första gången. Har en kille i USA som håller på att bygga en rigg till mig så den är på gång.

Tog mycket stillbilder tidigare men har gått över till film idag. Har du någon erfarenhet av att filma i ljusa miljöer så som vid skidåkning?
 
Då det är extremt kallt vill man kunna klara sig på gärna ett filter som sitter på. Skulle det i så fall vara det med 6 steg om det är soligt ute?

Har inte testat att filma skidåkning med 7D tidigare. Blir första gången. Har en kille i USA som håller på att bygga en rigg till mig så den är på gång.

Tog mycket stillbilder tidigare men har gått över till film idag. Har du någon erfarenhet av att filma i ljusa miljöer så som vid skidåkning?

Är man bara noga med exponering så är ljusa miljöer inga problem.
Men skidåkare rör sig fort och det är väl inte det första jag skulle ge mig på att filma med DSLR, om din rigg inte har en grym followfocus och att du tränat massvis med tid på använda den....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.