Annons

Snöbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Lenairene

Aktiv medlem
Hej!
Hur gör man för att få fina bilder i snölandskap? Jag tycker att de blir "blå". Antar att det har nåt med vitbalans att göra, men nybörjare som jag är ,kanske jag har fel.
Tacksam för svar.
/ Lena

Mitt bästa tips är att fota i RAW-format, vilket innebär att du har möjlighet att justera vitbalansen m.m. i datorn...
Alternativt gå ifrån att fota med auto vitbalans och testa dig fram till vilken inställning som ger bäst resutat med just din kamera.
Ofta är lite överexponering att rekomendera under "snöiga" förhållanden.

Lycka till!

Vitbalansen är en av sakerna som påverkar intrycket av snöbilder, och ibland kan det finnas skäl att göra bilden lite varmare.

En annan sak är exponeringen. Kameran kan inte veta att ditt motiv är snö, så det måste du tala om för den. Om man använder automatik, så gör man det med kompensation av exponeringen. Ofta räcker det med att lägga på ett steg, men om det är en stor yta snö och den är solbelyst kan man behöva kompensera mer. Att exponera snö mer än mätaren visar är inte att överexponera, utan att korrigera för motivets ljushet.

Digitaltekniken har ju fördelen att du kan se bilden direkt, och förmodligen har du också histogram som kan användas för att bedöma exponeringen. Ett hjälpmedel till är högdagervarning, och den bör man använda för att se till att man inte överexponerar snön när man kompenserar. Man ska alltså få snön mycket vit, men det ska inte blinka när man tittar på bilden med högdagervarning, och histogrammet ska helst gå ända ut mot höger kant, men det får inte nå någon höjd där, utan ska sluta nere i högra hörnet.

För att få färgtonen varmare är det enklast att utgå från RAW, men man kan också välja en egen vitbalans i kameran och använda en bra referens för vitt att ställa balansen mot. Det funkar sällan bra att vitbalansera mot snön, eftersom den faktiskt ska vara lite blå där den inte är direkt solbelyst.

ANNONS