Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snöbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

pery

Aktiv medlem
Dagens ämne för oss i mellansverige!

Men jag tänker redan nu på vårvinterns soliga skidturer. Jag brukar chansa på 1 eller 2 stegs överexponering för att inte få grå snö. Det lyckas oftast. Men vad gör man om man vill vara mer nogrann och vetenskaplig? Mäter på ett gråkort kanske? Det är väl bara att hålla upp gråkortet i samma riktning som motivet, zooma in och mäta? Eller...

Per

Ja, eller det räcker hålla gråkortet i samma ljus som det i motivet som du vill exponera efter och mäta på det.
Fungarar klockrent!

Gråkort är klart underskattade hjälpmedel.

kaatman skrev:
Ja, eller det räcker hålla gråkortet i samma ljus som det i motivet som du vill exponera efter och mäta på det.
Fungarar klockrent!

Gråkort är klart underskattade hjälpmedel.

Skulle kunna bero på att ingen vet var man får tag på ett...

PS. Det låg en dold fråga i den förra meningen DS.

Jag köpte mina gråkort på YFO i Gamlestaden (Gbg), men de måste gå att få tag på i yrkesbutiker. Jag letade ett tag i 'vanliga konsumentbutiker' utan att hitta. Korten är ganska dyra dock, tror att jag fick pynta ca 200 för ett stort (20*30) och två små (10*15).

/Tobias

Poppens Foto på Kungshöjd hade ett till mig.

Men många som har ett mer seriöst fotointresse nöjer väl sig knappast med vad fotoaffären-på-hörnet har att erbjuda i form av lite mindre vanliga tillbehör; flimer, filter, kemi etc, så hör i någon mer proffsbutik, så har de säkert gråkort!

Dock har jag förstått att efterfrågan på korten inte är sådär strykande, så Kodak lagt ner tillverkningen av sina.

photax.se har det mesta, så även gråkort.

jag mäter nästan alltid ljuset efter zon-systemet, vilket ger näst intill perfekt exponering.

mvh Jörgen :)

om man kör snöbilder med blixt då?

Eller rättare sagt, om man tar bilder en sen eftermiddan/kväll/natt där man måste använda blixt för att antingen lätta upp eller belysa motivet, hur ska man exponera då?

Underexponera ngt steg eller?

Risken finns väl annars att snön blir som en enda stor reflektor, och allt blir utfrätt?

/Tobbe

Inte underexponera!

Samma sak gäller vid blixtfotografering av snömotiv - Överexponera 1-2 steg om du vill ha snön vit och inte grå. Visst kan snön fungera som en reflektor, men resultatet av detta blir ju att kameran blir lurad och du får en underexponerad bild. Generellt kan man ha följande som tumregel; Vita motiv - kompensera med 1-2 stegs överexponering , svarta motiv - kompensera med 1-2 stegs underexponering.:cool:

"jag mäter nästan alltid ljuset efter zon-systemet, vilket ger näst intill perfekt exponering."

Zonsystemet.Intressant.Kör du S/V eller funkar zonsystemet för färg också?

....Anders Andersson

Nu har jag ett litet problem...

Försökte mig på ett par snöbilder....kanske inte de lättaste motiven...men gjorde som jag hört att man ska göra enligt alla "regler", dvs överexponera osv...

Jaja, en snölykta i vintermörker e kanske inte det lättaste motivet för en nybörjare på vinterbilder?

Spotmätte en bit brevid själva ljuspunkten, så inte ljuset skulle bli utrfätt på bilden.
+ att jag överexponerade 1 steg...resultatet blev en nästintill kritvit bild =(

Råd för framtiden?

/Tobbe

prova detta!

Du kanske inte valde de lättaste omständigheterna.
Jag skulle gjort så här: Valt ut den delen som skulle vara i det närmaste vit (förmodligen snön som var starkast belyst av skenet) - spotmätning eller annan mätning på denna delen - exponera sedan några rutor tex 0, +1, +2. Detta borde ha givit en hyffsad bild. Förmodligen mätte du mot en mörkare del än den allra ljusaste du kunde hitta.

Kamerans mätare vill ju göra allting grått som ett gråkort (18% eller vad det är...), och en tänd snölykta om kvällen/natten är inte ett motiv som man skall överexponera, snarare tvärtom.

Hade du däremot tagit bilden på dagen hade det nog blivit bra med +1.5 eller +2, men då ser snölyktan himla trist ut...

/Ingo

visst blir det grått!!!

Tjena Ingo.
Du läste kanske inte så noga, eller så var det jag som uttryckte mig otydligt. Hade jag fotat en snölykta på natten skulle jag nog vilja ha den allra mest upplysta delen av denna tämligen ljus(kanske inte helvit därför tar jag även med en bild exponerad efter mätaren +-0 vid mätning av den ljusaste delen) Denna ljusaste delen blir med andra ord, som du skriver, gråaktig eller grådassigt gulvit) övriga delar av bilden blir garanterat mörkare och det som du med ögat upplever som ganska mörkt i lyktskenet blir till 100 % beckmörkt. :cool:

Gråkort, överexpo m.m
Man blir inte kejsare över en natt.Varför inte,om man vill lära sej, att prova olika alternativ på samma motiv, och offra lite rutor på filmen.Det har jag gjort för länge sedan och vet nu hur filmen och kameran kan bete sej-.Mäta ljuset på handflatan 30 cm framför linsen visade sej vara ett enkelt knep och fungerar i de flesta situationer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar