Annons

Snöbilder nu! -Utgå!

Produkter
(logga in för att koppla)

LittleCapa

Aktiv medlem
Glöm inte ta snöbilderna nu. Imorgon kan det vara för sent.
Åtminstone här på västkusten. Idag är det perfekt "snöbildsljus". Imorgon ska det börja regna. Fan tro´t. Men hur som helst är det 40 år sedan det var snö i april senast.
För inte var det väl nån som trodde att turistbroschyrernas tjusiga vinterbilder var tagna i januari?

Ja & nu när alla trodde det var över också så kom det två dm till på några timmar igår kväll!

Som hitflyttad norrlänning så ser jag ganska så lugnt på detta med snön, de infödda däremot är så trötta på snön & snackar bara om vår. Kan inte begripa att så många klagar så mycket på snön här nere, tycker själv att detta varit den underbaraste vintern på de 13 år jag bott här.

Ja ja, våren kommer väl i morgon då? Jodå, jag längtar jag också...

//Larsa, i en solstol i en snödriva på tomten med laptop i knät, solen värmer...

Nu är vintern som skönast! Härligt att åka skidor i backarna och sola lite emellanåt. Skillnad mot att frysa i backen i januari-februari då solen knappt visar sig.

ÄSCH!!!
Vad är alternativet till snö i mars och april?
Inte är det värme och underbara dofter iallafall!!
För mig får det gärna vara snö fram till femte juni då allt blommar. Gillar inte mellantinget.

Gråskalan så att säga... :)

Underbart!!!! Regn vill vi ha så snön försvinner, sen kan de sopa bort gruset från gatorna/trotoarer, och sen är det vår!!!

/M

LittleCapa skrev:
.......Men hur som helst är det 40 år sedan det var snö i april senast.....

Kanske på västkusten men vi skulle ha en orienteringtävling i mitten av april under 1990-talet (kommer inte ihåg exakt årtal) här i södra Småland men i tävlingsområdet var det 40cm snö i genomsnitt. När vi ringde till klubbarna i Norrland som hade anmält löpare, och meddelade att vi var tvungna att ställa in tävlingen pga för mycket snö, trodde de att vi drev med dom för däruppe var det i princip barmark vid samma tidpunkt. I samma område (Gråstensmon på Uppvidinge Högplatå) hittade Mats Jonasson på Målerås glasbruk snö i juli månad för några år sedan. Gråstensmon är fö ett område där en isrest från Inlandsisen låg kvar lång tid efter att den dragit sig tillbaka vilket gett upphov till osedvanligt mager och Norrlandslik terrängtyp.

Pwesonligen är så trött på bilder med snö i. Jag vill se regn, sydvästvindar. Jag vill se slättsjön hemmavid isfri och fylld av fåglar. :)

Re: Re: Snöbilder nu! -Utgå!

Graal skrev:
I samma område (Gråstensmon på Uppvidinge Högplatå) hittade Mats Jonasson på Målerås glasbruk snö i juli månad för några år sedan.

Ja, jag har en fd klasskompis, född i juni eller juli 1982, som påstod att det snöade när hon föddes...
("påstod" - ja alltså, jag menar inte att jag inte tror henne, men jag kan ju inte påstå att jag har nåt eget minne av det direkt) :)

Inte så märkvärdigt ändå kanske, om vintern var snörik och snön låg långt in i april och dessutom hittades i en ravinskreva där solen aldrig kommer åt och det förmodligen varit mer än meterdjupt med drivsnö? Dock märkvärdigt med tanke på att det är sydöstra Småland och inte Norrland.

Vackert med snö

Även om jag längtar till våren så är väl snön alltid vacker. Antingen stilla en klar och kall vinterdag när solen är på väg ner strax efter lunch :) Eller som här en kulen går midvinterdag i december när till och med skogstrollen fryser...

Bilagor

• img_9860-redigerad-1-fs400.jpg
    img_9860-redigerad-1-fs400.jpg
    44 KB · Visningar: 426
Massor av vind och ingen lä!

Det värsta med västgötaslätten runt Vänern är att det är "öppet landskap" ungefär 15 mil åt alla håll. Då blir vintern mest strapats. Vägar yr igen, kamerabatterier tröttnar fort och jag fryser.
Är det någon mer än jag som märkt att svarta Nikon klarar kylan bättre än de blanka?
-Jag stog och plåtade bandy med två likadana Nikon den blanka med 135:a och den svarta med 300:a.
Tio minuter in i andra halvlek kroknade den blanka.
Trots att det var bra ljus och jag körde på 2000/del på båda så klarade inte den blanka av att hålla den tiden utan bilderna fick rörelseoskärpa. Testade den på biltävlingar senare under våren och då var det inga problem.
Hurr-burr från mig

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar