Annons

Snälla kan någon förklara detta med blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

br00der

Avslutat medlemskap
Hej alla glada fotofans!

Är rätt ny på detta med blixtfotografering så hade varit guld om någon kunde klargöra några begrepp för mig! Jag har en nikon d7000

Om jag förstår det så är en masterblixt den blixt som har högst prioritet? Så om en masterblixt triggas så triggas även alla slave blixtar? Har det exakta inställningar eller går det att ställa in olika på slave blixtarna?

Är masterblixt och commander blixt samma sak?

Vad jag förstått det så har min nikond7000 en inbyggd trådlös sändare så den behöver inte en sändare i blixtskon, right?

Säg att jag vill ha en extern blixt på min kamera och en slave på .tex ett stativ längre bort som triggas trådlöst går det med min nikon d7000?

Vad kostar två par blixtar som kan användas trådlöst till min nikdo7000 om det nu går? Behöver inte vara nikons original.

Ursäkta om jag bombar er med frågor här men är lite luddigt här.

Väldigt tacksam för svar.

Ha det gott, med vänliga hälsningar från br00der.
 
Hej alla glada fotofans!

Är rätt ny på detta med blixtfotografering så hade varit guld om någon kunde klargöra några begrepp för mig! Jag har en nikon d7000

Om jag förstår det så är en masterblixt den blixt som har högst prioritet? Så om en masterblixt triggas så triggas även alla slave blixtar? Har det exakta inställningar eller går det att ställa in olika på slave blixtarna?

Högst och högst vet jag inte. Konceptet är att masterblixten styr slavarna. Hur och om slavarna triggas beror på inställningarna. Du har flera kanaler och grupper så det går att koka ihop en ganska ordentlig blixtsoppa med CLS, om man har många blixtar.

Är masterblixt och commander blixt samma sak?

Ja.

Vad jag förstått det så har min nikond7000 en inbyggd trådlös sändare så den behöver inte en sändare i blixtskon, right?

Trådlös ger kanske fel association. IR-ljuset från den inbyggda blixten måste kunna nå fram till slavarna, men ja.

Säg att jag vill ha en extern blixt på min kamera och en slave på .tex ett stativ längre bort som triggas trådlöst går det med min nikon d7000?

Om den blixten du sätter på kameran har stöd för att agera master.

Vad kostar två par blixtar som kan användas trådlöst till min nikdo7000 om det nu går? Behöver inte vara nikons original.

Vill du använda CLS och inte några dumma slavar får du köpa orginalblixtar. Ska du köpa nytt så är det billigaste två SB-700. Begagnat kan du komma undan billigast med en SB-800 och en SB-600. Den senare kan inte agera commander/master så det är i så fall SB-800 du sätter på kameran. En spontan gissning på pris på det senare är kanske 2500:-, men jag har inte tittat på begagnatpriserna på ett tag. SB-700 besöker du lämpligast Prisjakt för att se efter.

Annars finns även SB-900 begagnat och SB-910 nytt. Den senare kan förstås gå att hitta begagnat också, vilket även gäller SB-700 enligt ovan.

Ursäkta om jag bombar er med frågor här men är lite luddigt här.

Väldigt tacksam för svar.

Ha det gott, med vänliga hälsningar från br00der.
 
Om du inte behöver högt ledtal på dina slavblixtar så vinns ju även SB R200 som ingår i Nikons macrokit. Priset hos kameradoktorn 1590:-.

//Lasse
 
Tack så jätte mycket för era svar!

Okej men vad menar du med att använda cls istället för slavblixtar? Förstår mig inte på cls riktigt, vad är det egentligen?

Om jag ska använda mig av mer än 1 blixt måste väl alltid någon vara slavblixt?

Kikade lite på SB 800 var faktiskt okej pris på den. Men den är nästan 10 år gammal, hade ingen aning om att det gick att köra med trådlöst då!

Tack!
 
Cls är nikons system som via ir styr blixten med TTL. En mer renodlad slavblixt är enbart triggning via blixtljuset. Cls fungerar riktigt bra, jag använder det oftast
 
Det som i praktiken skiljer CLS från vanlig ljusutlösning av slavar är att blixtstyrkan kan skötas automatiskt av systemet.
Om du väljer att strunta i automatik finns det fördelar med att välja utlösning via radiovågor i stället för via blixtljus (det har längre räckvidd, går garanterat runt hörn och fungerar mer tillförlitligt i solsken).
 
CLS betyder Creative Lighting System. Googla på det så hittar du massor av förklaringar även en massa filmer på YouTube.
 
Tack för alla svar, verkligen!

Okej då förstår jag.

Så låt oss säga att jag har en masterblixt på min kamera och en slav blixt trådlöst lite länge bort på ett stativ - Kan jag då bestämma styrkan på min slavblixt på min master? Utan att pilla på den själv?

Antar att det är det ni menar med TTL styrning?
 
Okej tack!

Måste masterblixten sitta på kameran för att styra slav blixten?

Alltså kan jag ha båda på stativ och ingen på kameran?

Hur funkar det när en slavblixt använder sig av ttl? Skjuter alla slavar iväg en liten blixt innan bilden tas?
 
Om du har båda blixtarna på stativ är ingen av dem master, utan de är slavar båda två. Kamerans inbyggda blixt får då agera master, och blixtra iväg kommandon till slavarna.
Förblixt för blixtmätning ges av slavarna också, ja. Tillhör slavarna olika slavgrupper blixtrar de separat, så de kan mätas var för sig.
 
Okej tack!

Måste masterblixten sitta på kameran för att styra slav blixten?

Masterblixten kan du sätta på stativ, men då måste du koppla ihop den med kamerans blixtsko med hjälp av en förlängningskabel.

Alltså kan jag ha båda på stativ och ingen på kameran?

Enklaste är att använda den inbyggda blixten som master/commander och låta båda externa blixtarna bli slavar. Då kan du välja den ena som grupp A och den andra som grupp B, samtidigt som du låter kamerans inbyggda fylla på som huvudgrupp.

Hur funkar det när en slavblixt använder sig av ttl? Skjuter alla slavar iväg en liten blixt innan bilden tas?

iTTL kommunicerar lite så här:

1. Du trycker av
2. Kameran ber blixtarna om ljusmätning
3. Masterblixten skickar iväg en styrsignal och ber alla blixtarna fyra av en "mätblixt"
4. Kameran mäter det mottagna ljuset och beräknar ljusstyrka som behövs för att uppnå korrekt exponering
5. Masterblixten skickar mätresultatet till samtliga blixtar för att förbereda inför fotografering
6. När kameran skall ta fotot skickar masterblixten en triggsignal till samtliga blixtar så att dessa avfyras samtidigt som slutarridåerna är öppna fullt.
 
Tack för ditt svar!

Måste jag använda mig av en sådan kabel om jag har nikon d7000? Kan inte det köra trådlöst?

Och vad jag förstått det som när man använder den interna blixten som commander så skickar även den iväg ljus. Hur gör jag då om jag inte vill ha något ljus framifrån t.ex?

Alltså om jag vill ha mina två blixtar på varsin sida och inget ljus från kameran. Det borde väl gå?
Eller reagerar alla andra blixtar på ljus? Eller Ir, blåtand?

Tack!
 
Tack för ditt svar!

Måste jag använda mig av en sådan kabel om jag har nikon d7000? Kan inte det köra trådlöst?

Nikon D7000 kan köra trådlöst, men bara som commander. Du kan alltså inte ha trådlös förbindelse till en extern commander, utan det är den interna blixten som blir commander.

Och vad jag förstått det som när man använder den interna blixten som commander så skickar även den iväg ljus. Hur gör jag då om jag inte vill ha något ljus framifrån t.ex?

Alltså om jag vill ha mina två blixtar på varsin sida och inget ljus från kameran. Det borde väl gå?
Eller reagerar alla andra blixtar på ljus? Eller Ir, blåtand?

Tack!

När du går in i menyn för commander så väljer du att masterblixten inte skall ge något ljus till bilden genom att välja "- -" istället för "TTL". Då kommer den interna blixten visserligen att se ut som den blixtrar men det är kommunikationsblixtarna du ser. Om du fotar mot en blank yta kan du även ibland se den interna blixten på fotot trots att du stängt av den med "- -", då kan man dölja blixten genom att sätta en blockering i blixtskon som fälls ned framför blixten. Kommunikationen fungerar ändå genom blockeringen.
 
Okej tack då vet jag!

Så låt oss säga att jag vill ha två blixtar trådlöst och inget ljus från kameran så kan jag sätta mina två sb800 på stativ och sätta dom på slavläge och så reagerar dom på min interna blixt när jag knäpper av?

Läste även tidigare här detta med skillnad att slav blixtar kan reagera på ljus eller radiovågor?

Hur väljer jag om jag vill välja radiovågor? Är det vissa speciella blixtar som stödjer det?


Tack för alla fina svar
 
Det finns radiosändare som du kan montera i kamerans blixtsko. Och så sätter du radiomottagare på blixtarna. De enkla modellerna gör bara en enkel triggning, d.v.s. du måste ställa in allting manuellt. Men det ska numera även (tror jag) finnas varianter från PocketWizards som klarar automatik.

Blixtar kommunicerar alltid via ljus, såvitt jag vet. Vill du köra radio så måste du köpa separata sändare och mottagare.
 
Okej tack då vet jag!

Så låt oss säga att jag vill ha två blixtar trådlöst och inget ljus från kameran så kan jag sätta mina två sb800 på stativ och sätta dom på slavläge och så reagerar dom på min interna blixt när jag knäpper av?

Läste även tidigare här detta med skillnad att slav blixtar kan reagera på ljus eller radiovågor?

Hur väljer jag om jag vill välja radiovågor? Är det vissa speciella blixtar som stödjer det?


Tack för alla fina svar

Du har öppnat Pandoras ask genom att ge dig in i strobismen. Det hade varit lättare att visa dig i praktiken, så om du bor nånstans i Skåne visar jag dig gärna.
 
Mig veterligt är det bara Canon som kan erbjuda "normala" elektronblixtar som kommunicerar via radio, genom sina 600 EX-RT och ev. sändaren ST-E3-RT. De ger en hel del extra funktioner som exempelvis Nikon inte kan ge för närvarande, inte utan extra radiosändare/mottagare typ Pocket Wizard.
 
De ger en hel del extra funktioner som exempelvis Nikon inte kan ge för närvarande, inte utan extra radiosändare/mottagare typ Pocket Wizard.

Blir nyfiken påvad jag missar i funktionsväg som Nikonanvändare. Vore jättesnällt om du kunde ge en kort summering. Är inte skillnaden att Canon utvecklat grunkorna istället för PocketWizard, eller är det någon ny revolutionernade teknik i St-e3-rt?

Edit: Eftersom TS fått svar på sina frågor hoppas jag det är okej att jag lånar tråden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.