Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snälla hjälp mig angående makrotub till Nikon D60

Produkter
(logga in för att koppla)

Headrush

Ny medlem
Hej hej!

Jag har en Nikon d60 som jag är jättenöjd med. Jag har en närbildslins (Hoya +4) men känner att jag ändå vill komma närmre. I valet och kvalet så har jag nu köpt en makrotub av den billiga sorten vilket kanske var dumt...
Det är ett sånt http://www.tradera.com/NY-Macro-Extension-Tube-till-Nikon-SLR-DSLR-auktion_94437097

Nu till mitt problem. Jag kopplar på tuben på själva kamerahuset och sedan objektivet på tuben. När jag sen startar kameran så står det på displayen att inget objektiv är anslutet. Vad tusan gör jag för fel?

Mvh A.
 
Sätt kameran på M. Då mellanringarna inte har elektrisk koppling mellan objektivet och huset så måste du köra helt manuellt och kolla på histogramet för att få till en bra exponering.
 
Om objektivet inte har någon bländarring så kan du bara använda det vid minsta bländaröppning dessutom. Det går att komma förbi, genom att låsa bländarpinnen på baksidan av objektivet i "lämpligt läge" med en liten gummibit eller liknande. Vad "lämpligt läge" är, är inte så lätt att veta, men man kan ju utgå från mitten ungefär.
 
vill också ha hjälp

har också en makrotub från tradera,
behöver hjälp mded vilka inställningar på kameran man ska ha(nikon d60) sen hur nära motivet man ska vara & så.
 
Har likadana

Jag har likadan macrotub till min Nikon D80.
Det går enbart att fota med M-läge med dessa, och använd med fördel ett objektiv med fast brännvidd. Jag satte fast mitt 50mm, och bilderna blev grymt snygga - till och med bättre än med mitt vanliga macroobjektiv ... :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.