ANNONS
Annons

Snäll vs. Dum

Produkter
(logga in för att koppla)

fina

Aktiv medlem
Jag säljer bröllop i paket. Dvs, kunden betalar en summa för fotografering, konsultation, redigering, x antal bilder , + mingelbilder vid större paket, en fotobok och 10x15cm utskrifter av valda porträttbilder.
Det jag har märkt är att de flesta vill ha alla bilderna jag har redigerat och lagt upp för visning, inte bara de som de har valt ut och som ingick i paketet. Nu till frågan om dumhet vs. snällhet.

Jag har har så svårt för att ta betalt för dessa extrabilder. Ofta så ger jag bort dem gratis.
Dumt? Förmodligen? Snällt? Kanske...

Det känns så dumt att ta betalt ytterligare en gång, när de redan betalat, men samtidigt så förstår jag ju hur korkad jag är som förlorar värdefull inkomst. Har fler samma problem? Och om jag ska ta betalt, vilket jag ju egentligen vet att jag borde göra, hur mycket extra brukar ni ta betalt för bilder beställda utöver det redan förbestämda antalet?

Berätta gärna hur ni resnonerar och tänker kring ämnet.

Helt enkelt ALLTID bäst att vara tydlig med vad som ingår & till vilket pris, samt att tala om vad ytterligare bilder/tjänster kostar. Du framstår också som mer seriös då. ///

Det känns så dumt att ta betalt ytterligare en gång, när de redan betalat, men samtidigt så förstår jag ju hur korkad jag är som förlorar värdefull inkomst.
Å andra sidan framstår du som generös och trevlig att ha att göra med, vilket ger dig god rennomé och kanske nya kunder.

Fast KGs och Daniels förslag är nog en bra lösning. Skriv redan från början att X bilder ingår, ytterligare bilder kostar Y kr styck.

Ja det står klart och tydligt exakt vad som ingår.. men många par försöker ändå alltid få mer gratis.
Prissättning och att ta betalt är väl bland det svåraste många fotografer ställs inför.
Förslag på styck-pris per extra bild? Skriver ihop en liten prislista nu as we speak!;)

Det jag har märkt är att de flesta vill ha alla bilderna jag har redigerat och lagt upp för visning, inte bara de som de har valt ut och som ingick i paketet.
Det är ju dumt att visa dem att du redan redigerat fler bilder än de ska få, då vet de ju att jobbet redan är gjort och att det "egentligen" inte kostar dig något att ge dem alla. Du ska ju istället visa dem icke redigerade bilder som de får välja ut vilka du ska redigera.

Jag brukar dock för det mesta välja ut bilderna att redigera själv, är en enkel lösning som brudparet alltid valt när jag ger dem frågan om de eller jag ska välja ut de bästa bilderna.

Måste hålla med dajli här, visa enbart oredigerade bilder innan urvalet är klart och redigera sedan. Personligen redigerar jag bara bilder efter urvalet, det blir ingen lönsamhet om man gör en massa jobb med bilder som sedan inte blir sålda...

Att ta betalt (tillräckligt mycket) är jättesvårt, som du säger vill ju de flesta brudpar ha så mycket som möjligt "gratis", t ex att alla redigerade bilder i full upplösning ska ingå i priset av några timmars fotografering.

Vill du göra de riktigt enkelt och lätt att förstå så ta du en tim pris för fotograferingen plus en timpris för efterarbete. Fotoar du 6 timmar så kan du utgår ifrån att efterarbete ta lika lång tid om du ha optimerad workflow.
Om du utgår ifrån att du ta 1000 SEK per timme och kunderna bokar dig i 6 timmar så betalar dom totalt 12.000 kronor för den delen av uppdraget. (sina bilder och fotograferingen).

Jag tycker att 20 - 30 bra bilder /timme skulle kunden kunna förvänta sig när de gäller ett bröllop.

Kul att du erbjuder en fotobok i paketet!

här finns en guide som hjälper till att du få betald för diit arbete när du desingar boken.

Lösen är pro-album.

http://blog.online-albumproofing.co...an-vill-ha-utan-att-du-minskar-din-fortjanst/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar