Annons

"smyg-förbättrar" kameratillverkarna en kamera efter att den har lanserats?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ricku84

Aktiv medlem
Jag har länge funderat över en grej.

"Smyg-förbättrar" kameratillverkarna en kamera efter att den har lanserats?

Ta Canon 450D som exempel! När den kameran lanserades så var det många som gnällde över att kameran hade knasig fokus och att den producerade alldeles för mjuka bilder.

Ca ett år efter lanseringen så var det nästan ingen som gnällde, när de köpte en ny 450D. Allting var frid och fröjd.

Så vad tror ni?

Ta Canon 450D som exempel! När den kameran lanserades så var det många som gnällde över att kameran hade knasig fokus och att den producerade alldeles för mjuka bilder.

Ca ett år efter lanseringen så var det nästan ingen som gnällde, när de köpte en ny 450D. Allting var frid och fröjd.

Så vad tror ni?

Japp. Visst gör de det. Men förbättringarna kan även du ta del av genom att ladda in nya "firmware". Finns det någon enda kamera där det inte förekommit någon firmwareuppdatering efter att den lanserats? Tror inte det.....

Problemet är väl snarast för de semesterfotografer som köper en kamera och sedan ointresserat använder den utan att uppdatera den......

Kanske också så att "proffsen" och teknikglada "extremistamatörer" med höga förväntningar lusläser och gör massor av egna tester är dom som testar dom först och syns mycket på forum och i tidningar.

Sen kommer mer "genomsnittlig" (jag väljer att avstå från att använda ordet "normala" i det här fallet) användare och då ser man kanske mer till helheten och hur vanliga bilder blir och vad man lägger märke till för kvalitet på vanliga kort. Så då försvinner kanske mycket av fokuset på olika "imperfektioner".

Jämför gärna med bilbranchen där ny bilmodeller granskas noga av journalister och dom som är bilintresserade. Efter något år så är det mer vanliga bilköpare som använder bilarna till vardags som kanske kommer till tals genom vänner och bekanta. (Även om det faktiskt är så att på bilsidan så utvecklas/förbättras bilarna hela tiden flera gånger varje år.)

Jag tror inte det behöver vara något "smyg" med det, det görs uppdateringar och förbättringar med ny firmware, och med kvalitetskontroller så trimmas produktionen in vartefter så det blir bättre toleranser och injusteringar direkt från löpande bandet. Det kan säkert vara bättre att köpa en kamera när den är i slutet av sitt modelliv - men hur kul är det? :)

Senast redigerad av en moderator:

Så vad tror ni?

Det är vanligt att man inom t.ex. elektronikbranschen tar fram produkter snabbt. Man lägger inte så stort krut på att leta komponenter till bästa pris. På så sätt går produktionen med nya produkter igång snabbare och utvecklingstiden kortas rejält. Men man har initialt lägre lönsamhet men samtidigt också lägre utvecklingskostnader.
Därefter arbetar man med komponentkostnader (lönsamheten) och passar samtidigt på att göra ev förbättringar (justeringar) med input från bl.a. marknaden.

På det här sättet kortar man avsevärt ner tiden för att utveckla en produkt utan att dess kvalitet påverkas nämnvärt, ofta t.o.m. inte alls. Tvärt om så möjliggör man tidiga förbättringar och det blir en win-win situation.

Gamla Canon 5d fick en ny bättre lcd efter 1,5 år, det är ju en förbättring, även om om man inte ändrade modellnamn eller sa något särskilt om det.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto