Advertisement

Annons

Smutsigt fönster

Produkter
(logga in för att koppla)

snoreeler

Aktiv medlem
Om det här hamnat i fel forum är det bara att flytta.

Där jag sitter på jobbet har jag fin vy ut genom ett stort fönster. Det händer mycket där ute varje dag som är mycket värt att fotografera. Saken är den att fönstret är smutsigt med tydliga fläckar efter sotpartiklar och annat. Sen verkar inte glaset speciellt bra i sej, det är ojämnt. Det har (dålig) effekt på de foton jag tagit på fåglar och människor. De är suddiga och ser mest ut som små klumpar. Andra fönster i byggnaden är såväl renare som jämnare, men så är dessa inte vid min arbetsplats.

Putsa fönstret ingår visserligen inte i mina arbetsuppgifter men det gör jag gärna ändå. Det gjorde underbar skillnad för de foton jag tog på annat håll i byggnaden där jag arbetar. Ojämnheterna rår jag dock inte på. Är det nån som har erfarenhet av att plåta genom ojämna fönster och som kan visa på vinklar jag kan använda för att få bättre foton?

Vad jag använder för objektiv och kamera hoppas jag framgår av min profil.

Annars kan du mörklägga mellan objektiv och glas, det minskar de 'interna' reflektionerna. Alltså sätta en svart handduk/liknande runt objektiv och mot fönstret, som en slags bälg ungefär.

| | < 'fönster'
| |\
| | \ < 'duk'
| |. \
| | |=[ ] < kamera
| |. /
| | /
| |/

Äldre fönsterglas är inte helt plant och det bryter alltså ljuset olika i olika delar av ditt bildutsnitt. Till det kommer intern reflektion mellan glasytorna, även i ett enkelt glas. Glasens ytor är ju inte antireflexbehandlade. Effekten blir värre vid längre brännvidder och är det kopplade fönster (två eller flera glas) så är det nästan omöjligt att få till en anständig bild.

Det är problematiskt att fotografera även genom plana glas, jämför de diskussioner som finns här på FS angående UV-filters vara eller inte vara. Nyare glas är dessutom tjockare och interna reflektioner syns alltså mera. Bäst blir det om du fotograferar rakt på, men då kan du få reflexer från kameran och dej själv. Snett genom glaset/glasen ger sämre skärpa och alltid nedsatt kontrast, det senare genom intern reflektion i glaset och mellan glasytorna.

Förseglade fönster av senare slag med ytbehandling som ska hindra värmestrålning från att läcka ut eller in genom glasen kan i viss mån fungera som antireflexbehandling men den är inte optimerad i det synliga delen av spektrum. Brukar synas genom att glasen är svagt tonade, jfr vissa bilrutor.

Tack för tips och svar. Det är tre glas i fönstret så jag får väl gå till ett annat fönster eller försöka öppna det. Det är svåröppnat dock.

ANNONS