Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Smutsiga filter/linser

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel_j

Medlem
Jag fotar mycket utomhus och har problem med att mina filter på objektiven blir lätt smuttsiga. Jag har försökt rengöra dom med bland annat vatten och diskmedel (mot fettfläckar) men det brukar sluta med att filterna blir flammiga och att man bara drar ut smutsen. Hur rengör ni era filter och objektiv?

Är det bara löst damm på filtret brukar jag använda blåspenseln till att få bort det. Om det hamnat nåt fingeravtryck så använder jag engångsdukar med rengöringsmedel, eftertorkar med rent o torrt rengöringspapper och sist blåspenseln.

/Hasse

tyvärr brukar det inte räcka med engångdukar och blåspensel. Finns det något medel man kan använda?

Ljummet vatten och mild tvållösning tycker jag fungerar bra. Man bör inte använda diskmedel eller andra medel med diverse kemiska ämnen eftersom de kan skada antireflexbehandlingen (kanske beror flammigheten på det) på linsytan. Lindriga fettfläckar tar man bort med linsputspapper (engångs). Om fettet klenar runt istället för att försvinna, byt papper.

För att undvika att de blir flammiga bör man använda naturliga medel, jag har testat vanlig gulsåpa och det funkar ypperligt, annars så finns det glasögon rengöring med putsduk att köpa på diverse mässor som också är mycket bra.

För alla er som lider av skitiga filter kan jag rekomendera B&W MRC-filter. De är som en dröm att torka av, man slipper att putsa o putsa som med Hoyas filter. De håller också en högre kvalitet i största allmänhet. Som putsduk kan jag tipsa er om optikernas putsdukar av naturfiber, med de behöver man inga linsvätskor.

Man bör inte använda putsdukar. De blir insmetade med fett efter hand och då klenar man bara mer fett på linserna när man använder dem. Använd endast engångs linsputspapper av rispapper, typ Kodaks så slipper du besvär. De är dessutom skonasmmast mot linsen och repar inte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar