Annons

Smuts på sensorn SONY A7RII, HJÄLP!

Produkter
(logga in för att koppla)

Mosjaww

Avslutat medlemskap
Hej!

Efter att ha bytt objektiv ett fåtal gånger inför ett porträtt session så upptäckte jag en lite fläck mitt på sensorn. Det ser ut som om något vitt har dragits över sensor, och det är nästan inte synligt. Dock är det fortfarande sjukt jobbigt att se smutsen på sensorn! Livrädd som jag är vill jag inte röra sensorn då risken är att den förstörs, då gäller ej garantin.

Vid f22 syns bara dammpartiklar, som vanligtvis inte syns vid f1,8-2,8 som jag vanligtvis fotar vid. Jag märker heller inte av någon skillnad i bildkvalite av smutsen, den syns heller inte vid f22. Men har en känsla att om jag inte rengör skiten nu så kommer den att etsa sig fast i sensorn och bli omöjlig att ta bort senare. Vad skall jag göra? Lämna in kameran till en professionell rengörare? Rengöra den själv? Hjälp!
 
Röra vid sensorn ska du absolut inte göra, annat än eventuellt med speciella sensorrengöringsredskap. Har du testat att blåsa bort smutsen med en bälg, Giottos Rocket Blower eller liknande?
 
Jag har använt mig av det basala redskap jag har köpt. Så som en blåspump. Har ej rört vid sensorn fysiskt.
 
Nu sitter det ju ett ca 2mm tjock glasfilter framför sensorn, så det ska rätt mycket till för att man ska lyckas förstöra sensorn. Det går att rengöra med t.ex. tops och lite isopropanol, men det blir lätt ränder kvar på glaset. Om man vill göra det själv så är det nog bättre att köpa ett riktigt rengöringskit från någon fotobutik, eller lämna in kameran på rengöring om du är rädd för att göra det själv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.