Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Smuts på sensorn... på en kompaktkamera!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonsjoberg

Avslutat medlemskap
En vän till mig har en sony cybershot dsc-P100, på varje bild finns det en mörk fläck, först trodde vi att det var skit på linsen.. men den är rengjord några hundra gånger nu, så vart kan då smutsen sitta? Kan det ha kommit in i objektivet eller i huset?

Kan vara död/döda pixlar.

Varierar prikens storlek etc beroende på bländare ? eller är den alltid lika stor ?

En kompis till mig köpte en KonikaMinolta 5D och på hans samtliga bilder var där en svart fläck som inte påverkades oavsett bländare etc..
Efter sensor rengöring var det kvar på EXAKT samma ställe och det syntes inget på CCD, Kameran som bara var en vecka gammal lämnades in ocn verkstaden konstaterade att det var fel på CCDn. CCDn bytades på garanti.

Det är inte döda pixlar eftersom smutsen yttrar sig som ett mörkare fält men det finns fortfarande färg och sånt där under..

Har inte kameran här men jag ska testa och återkomma..

Då låter det som smuts.. på ccdn.

nog jobbigt & dyrt att fixa,, men vad vet jag ..

Är den hyffsat ny ?? så det kan gå på garanti ?

Lycka till

/Bosse

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar