Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Smuts på sensor TG-810

Produkter
(logga in för att koppla)

mange69

Aktiv medlem
Hej!

Inför semestern köpte jag en OlympusTG-810, för att ha en smidig och tålig kamera. En bit in på resan ser jag till min förskräckelse att det finns en fläck i högra, nedre hörnet på alla bilder.

Efter lite "felsökning" kunde jag konstatera att det måste handla om smuts/damm på sensorn. Slutsatsen baseras på:
- stor bländare = minimal fläck (suddig/diffus)
- liten bländare = skarp fläck
- max vidvinkelläge = minimal (suddig/diffus)
- max zoomläge = skarp fläck, DOCK när jag kommer över gränsen till digital zoom försvinner fläcken "ut ut bild", vilket jag tolkar som att mindre del av sensorn används (typ...).

Jag undrar egentligen följande:

Är det OK att en cirka tre veckor gammal kompaktkamera, som dessutom är vattentät till 10 meters djup och är extra tålig (skall klara ett fall från 2 meter) har en fläck på varenda bild? Spontant skulle jag vilja få den utbytt direkt alternativt få pengarna tillbaka!

Jag kör vanligtvis med systemkamera, och har därigenom erfarenhet av just damm på sensorn. Med systemkamera accepterar jag att det blir damm på sensorn beroende på gluggbyte etc, men med en vattentät kompaktkamera borde det knappast vara möjligt. Hur i hela världen gör man rent en sensor i en kompaktkamera, eller snarare behöver man vidta medvetna mått och steg för att undvika det?

Jag har ett flertal andra digitala kompaktkameror och det enda "fenomen" jag tidigare råkat ut för (vid ett tillfälle) är heta/defekta pixlar. Aldrig invärtes smuts!

/Magnus

Jag skulle definitivt begära och förvänta mig att detta fixas på garantin.

Kameran utbytt

Efter en konstruktiv dialog med försäljningsstället fick jag kameran utbytt på plats, vilket jag är tacksam för.

Något oroväckande var dock att deras fotoavdelning redan visste var smutset satt, dvs det var uppenbarligen inte första gången det hänt (egen spekulation). Jag håller tummarna att mitt nya exemplar inte drabbas.

Om jag inte glömmer bort det kommer jag att återkoppla här om några veckor.

/Magnus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar