Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Smuts i sökare på 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

viktorssonm

Aktiv medlem
Har haft min 300D i två dagar, men redan lykats få in smuts i den. När jag tittar i sökaren så ser jag en prick straxt under den övre fokuspunkten, sen nästan ut som en extra fokuspunkt. Tittade lite i kameran men såg inget på själva spegeln, men jag misstänker att den sitter på den där biten bakom sökaren, där man ser punkterna när man tittar i kameran. Hoppas att ni förstår vad jag menar. Frågan är, vågar man ta en tops och peta lite försiktigt där, eller är det ett väldigt känsligt område?

Och har ni några tips på sätt att undvika få in smuts. Jag byter objektiv ganska ofta, nu har jag haft kameran legat med "hålet" uppåt på ett bord när jag byter. Men det kanske är bättre att hålla den så att man har "hålet" neråt hela tiden?

Tack på förhand /Magnus
 
Som tur var lyckades jag få bort det genom att blåsa lite lätt nu. Men tips på hur man undviker skräp på bästa sätt i framtiden mottages tacksamt =)
 
Smuts på mattskivan påverkar inte bilder utan är bara irriterande. Damm på sensorn är däremot jobbigare.

Se till att dina objektiv är rena i bakändan liksom objektivlocken. Sen är det inte mer än att du får blåsa rent i bland.

Shit happens...
 
Se till att kameran är avstängd när du byter glugg också! Annars kan sensorn, som är statiskt laddad, dra runt partiklar i huset vid byte av glugg.
 
Peta inte med tops som luddar. Peta inte i kameran i onödan. Försök blåsa rent först.

Blås försiktigt med blåsborste. Vänd kameran med öppningen nedåt så att skräpet trillar ut när du blåser.
 
Smutsen finns där alltid

Man kommer aldrig ifrån smuts i sina kameror så det är nog tyvärr bara att vänja sig. Det viktigaste är att sensorn på din digitalkamera är ren, för om det är smuts på spegeln, prismat eller sökaren kommer det ändå inte med på bilden.

Själv använder jag en produkt från Tetanol med tryckluft på tub, det fungerar ganska bra för att få bort dammpartiklar. Fördelen mot vanlig tryckluft är dessutom att det inte finns någon vätska i tryckbehållaren som kan råka spruta ut på linsert eller andra känsliga delar. Finns för övrigt att köpa hos YFO!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.