ANNONS
Annons

Smuts i optiken?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nidlo

Aktiv medlem
Detta är generellt för alla kameratillverkare, men valde denna tråd för att jag har en Canon-kamera.

Jag märkte nått skumt med en bild jag redigerade; en svartgrå, diffus, rund, fläck av något slag i närheten av ena hörnet på bilden. När jag tittade efter såg jag den på flera av mina senaste bilder på exakt samma ställe. Den syns bäst på blå färg.
Det ser ut som smuts/damm eller liknande, så har provat att göra rent linsen ordentligt och sedan tagit några provfoton. Men ingen skillnad...

Vad kan detta vara? Kan det vara damm/smuts som sitter någonstans inne i optiken, mellan några glas?

Antar att jag får lämna in den dit jag köpte den, och få det fixat på försäkringen. Men skulle vara intressant att veta vad det kan vara, såhär innan.

Bifogar några bilder där ni ser "fläcken" i den svarta cirkeln.

Tackar!
 

Bilagor

  • IMG_2280.JPG
    IMG_2280.JPG
    47.4 KB · Visningar: 203
  • IMG_2286.JPG
    IMG_2286.JPG
    50.7 KB · Visningar: 204
  • IMG_2287.JPG
    IMG_2287.JPG
    99.2 KB · Visningar: 201
Det är smuts på AA-flitret framför sensorn. Damm i optiken syns i princip aldrig eftersom det är för långt ifrån filmplanet eller vad det nu heter på en digitalkamera.
 
Det finns MASSOR med inlägg om det.

Nu har jag svaret på de flesta av dessa: VisibleDust tillsammans med SensorClean-vätska. =)
Det tog tid innan jag vågade men ack så underbart resultatet blev. Något dyrt, men det bästa av allt är att swabbarna som man sätter ner mot sensorn finns i 1x, 1,3x och 1,6x utförande så man behöver bara sikta in och dra rakt, eventuellt använda någon mer swab för att få det helt rent.
 
Oj, det gick snabbt. Tack för svaren! Skulle kanske ha sökt lite först... men ville ha specifika svar.

Så det är på sensorn (eller på filtret framför den) dammet är alltså. Verkar bra med VisibleDust, men då det är en kompaktkamera kommer jag nog dessvärre inte åt sensorn.

Det positiva med detta är dock att jag får en bra anledning att utnyttja den dyra försäkringen. Mohaha.. *evil*

;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.