Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Smuts i min D70, hjälp!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesper71

Aktiv medlem
Jag har fått dammpartiklar (svarta) eller något annat skit i min D70 men jag vet inte var det sitter eller hur jag gör för att ta bort det??? Tog ca 100 bilder idag och det har fastnat på varenda bild.

Japp, jag har testat med alla mina gluggar och skiten sitter ändå kvar.

Någon som vet hur jag får bort det eller vad det kan va för problem.

Kolla bifogad bild.
 

Bilagor

  • bilden.jpg
    bilden.jpg
    42.4 KB · Visningar: 173
gå till apoteket

Jag hade lite damm i min D70, bara ett korn, men det räcker för att reta sig på. Jag gick till Apoteket och köpte en gummiblåsa av den typ som egentligen är avsedd att skälja vaxproppar med, den kostar typ 20 kr, sen är det bara att följa instruktionen för sebsorrengöring som finns i instruktionsboken till d70.
Det mesta går bort på detta sätt, annars kan man prova med penselmetoden, den har jag inte provat utan hänvisar till att söka i forumet.
Använd alltid en gummiblåsa du vet är helt torr och ren.

lycka till
Daniel
 
Du har med stor säkerhet fått damm på sensorn. Det finns många trådar om det och om hur man rengör det. Mitt råd är bara: var försiktig! Sensorn är en dyr pryl :)

Själv blåste jag ren min sensor lite försiktigt med en gummituta från apoteket igår (första gången!). Det funkade för mig, men går nog bara om dammet sitter väldigt löst... Dessutom vet jag inte om det är tillrådigt, jag bara gjorde det :)

EDIT: Nån hann före!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.