Annons

Smidigt objektiv till en K100D

Produkter
(logga in för att koppla)

gulan

Aktiv medlem
HejHopp,

två korta frågor som troligen har lite längre svar. Har gått igenom alla trådar 12 månader tillbaka men inte hittat bra svar på dessa...även om det mycket väl kan finnas någonstans i tråd-trasslet. :)

1. Ska komplettera en Canon 10D men en K100D och har förstått att kit objektivet är helt ok. Men jag är på jakt efter ett litet (storleksmässigt) objektiv med hyffst kort skärpedjup och undrar om någon här har något bra tips. Storlek och kort skärpedjup är primärt. Kan till och med offra lite kantskärpa för att få till detta om nödvändigt. Pris: max 3500.

2. Tips på butiker som brukar ha pentaxutrustning på hyllan?

/Gulan

Jag har just köpt ett gammalt SMCP F 50mm f1,7 och det är både litet, skarpt och har kort skärpedjup. Inte var det dyrt heller, men det kan vara svårt att få tag på. FA 50mm f1,4 är visst vassare, men de är dyrare. Brukar gå ett i veckan på e-bay, men de hamnar nästan på nypris. Kan bero på att det verkar vara slut i de flesta butiker runt i världen.

Skärpedjupet på f1,7 kan du se här: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/831329.htm

gulan skrev:
HejHopp,

två korta frågor som troligen har lite längre svar. Har gått igenom alla trådar 12 månader tillbaka men inte hittat bra svar på dessa...även om det mycket väl kan finnas någonstans i tråd-trasslet. :)

Usch vilket jobb :)

Två små snabba linser med toppenprestanda är FA 35/2 och FA 50/1.4. Inga pankaslinser men bygger inte så mycket och är också rätt lätta.

Känner inte till någon butik i Sverige som har ett mer samlat sortiment på hyllan men en del nytt finns hos Scandinavian Foto i Stockholm, LP-fotot brukar ha en den begagnat i sin butik som även finns på deras hemsida. Fotokungen på södermalm har säkert K100D i sin butik.

Pentax SMC-DA 40/2,8 Limited är extremt litet, men kanske inte så stor bländare som du tänkt dig?

Som föregående sa DA40-2,8 limited, finns nog inte mindre objektiv till systemkameror.
FA50 1,4 har kort skärpedjup.
Över 3500kr har du Pentax DA70-2,4 limited 4800kr på scandinavian, kort skärpedjup, 130gr, 26mm djup och skarp antagligen den skarpaste DA limited.
Eller vidvinkelen DA21 3,2 limited för 5000kr, visserligen långt skärpedjup men 140gr, 25mm långt, är skarpt och bra till landskap, gatufoto och gruppbilder.
Själv överväger jag DA21, det som talar emot är priset och att jag har 18-55 och nästa år antagligen köper DA16-45 eller DA*16-50 (har redan FA35-2, FA43-1,9 limited, FA50-1,4, FA77-1,8 limited).

Skärpedjupet på 31mm och f2 kan se ut så här med ca en meter till anslagstavlan i bakgrunden.

Bilagor

• 31ltd.jpg
    31ltd.jpg
    50.2 KB · Visningar: 254
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar