ANNONS
Annons

Smidigt byte av RF-objektiv i mörker?

Produkter
(logga in för att koppla)

nivas

Aktiv medlem
Jag har under hösten skaffat ett par RF-objektiv för att fota action. Så här vintertid fotar jag ganska mycket teater och konserter i mörka lokaler, något som ibland kräver en del snabba objektivbyten.
Nästan alla mina EF-objektiv har en slags upphöjd utstickande knappsats för IS/AF på vänster sida av objektivet. Det gör det enkelt att med fingrarna identifiera vad som är upp och ner på objektivet, så att det snabbt går att passa in det i bajonettfattningen på huset. Denna utstickande del finns inte på mina RF-objektiv (dom är helt runda och knapparna sticker inte ut), vilket gör att det ibland behövs ganska många försök innan objektiv och kamera sitter fast i varandra. Detta gör att man tappar många dyrbara sekunder och ibland missar man några bra bilder.

Hur gör ni andra som har ett RF-system och ofta byter objektiv under tidspress?

En annan liten detalj som skiljer sig mellan EF/RF är att på EF så passar det bakre objektivlocket på tre olika sätt i bajonetten, medan på RF så finns det bara en passning. Det brukar i och för sig inte spela så stor roll för mig, objektivlocken sätter jag tillbaka när fotograferandet är klart.

Om det finns någon lämplig ledig (icke rörlig) yta bred nog att husera ett buntband draget runt objektivet så kanske du kan ha "spännet" som mörker-referenspunkt.
Buntband finns ju både i svart och vit nylon..
Ännu ett skäl att hänga kvar i gamla EF? :p

Senast ändrad:
På telet så kan jag ju alltid låta stativfästet sitta kvar, så blir det även lite lättare att greppa objektivet. Svårare på RF24-105'an.
Gamla EF funkar ju alldeles utmärkt med RF-adapter, den enda nackdelen är att objektiven blir lite mer skrymmande.

Jag har också tänkt på att det är svårare att få dit RF objektiv på kameran än vad jag upplevde att det var med EF. Men har inte tänkt på varför, men det är mycket möjligt att det är som du säger, det finns inget naturligt på objektivet som fingrarna hittar.

Men något jag hoppas de fixar på framtida lock är eländet med att de bara passar åt ett enda håll. Det har jag stört mig något så vansinnigt på.

Jag har under hösten skaffat ett par RF-objektiv för att fota action. Så här vintertid fotar jag ganska mycket teater och konserter i mörka lokaler, något som ibland kräver en del snabba objektivbyten.
Nästan alla mina EF-objektiv har en slags upphöjd utstickande knappsats för IS/AF på vänster sida av objektivet. Det gör det enkelt att med fingrarna identifiera vad som är upp och ner på objektivet, så att det snabbt går att passa in det i bajonettfattningen på huset. Denna utstickande del finns inte på mina RF-objektiv (dom är helt runda och knapparna sticker inte ut), vilket gör att det ibland behövs ganska många försök innan objektiv och kamera sitter fast i varandra. Detta gör att man tappar många dyrbara sekunder och ibland missar man några bra bilder.

Hur gör ni andra som har ett RF-system och ofta byter objektiv under tidspress?

En annan liten detalj som skiljer sig mellan EF/RF är att på EF så passar det bakre objektivlocket på tre olika sätt i bajonetten, medan på RF så finns det bara en passning. Det brukar i och för sig inte spela så stor roll för mig, objektivlocken sätter jag tillbaka när fotograferandet är klart.
Att fota konserter rekommenderar jag att ha två kameror i stället för objektivbyte. Först - man har alltid redo det objektivet man vill använda i ögonblicket. Det andra - man undviker damm på sensorn vid upprepade byte av objektiv.

Om jag hade haft samma problem så hade jag kanske provat att sätta fast en liten självhäftande gummifot (som man sätter under apparater och pedaler) vid markeringspricken på objektivet. De finns neråt 4-5 mm.

Att fota konserter rekommenderar jag att ha två kameror i stället för objektivbyte.
Förut körde jag med tre hus, två i handen, och en fast med radiotrigger någonstans...
Trots detta så blev det ibland objektivbyten på de 7DmkII hus som jag hade. Så småningom så blir det nog ett RF-hus till, men jag misstänker att jag inte slipper objektivbyte i alla fall.

För objektlvlocken målade jag med rött nagellack på den lilla klacken som ska matchas mot röda markeringen på objektivet. Då blir i a f det lite lättare att få dit.
Men jag tänker att det är svårt att se markeringen på objektivet i alla fall?
Nu är detta ett mindre praktiskt problem för mig iom att jag sätter på objektivlocken när jag går hem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar