Annons

Smidig och prisvärd pc för bildredigering på resande fot.

Produkter
(logga in för att koppla)

Karmacoma

Aktiv medlem
Hej, jag är mycket på resande fot och skulle vilja ha en relativt liten och smidig dator att ta med mig. Jag tänker mig något mellan 13-15" som väger in på 1-1.5kg. Jag fotograferar för att det är roligt, så min budget är inte obegränsad, och mina krav är ganska rimliga. Men för att kunna utvecklas lite måste jag iaf byta ut min gamla arbetshäst som är en 14" HP ultrabook med ett par år på nacken och en riktigt tråkig skärm. Min budget sträcker sig upp till kanske 10000.

Mina ögon har fastnat på http://www.inet.se/produkt/1972402/asus-zenbook-ux303ln-i7-8gb-256gb-ssd-gt840m-3200x1800-touch

Alternativt den mindre och lite slöare http://www.inet.se/produkt/1972165/asus-zenbook-ux305fa-qhd-256gb-ssd-1-kg-flaktlos


Någon som vet hur skärmarna är?

Någon som vet något bra alternativ med lite större skärm som ändå inte blir för tung? Max 15.6 för att kunna få med sig.

Samt finns det någon

Synpunkter? Jag är glad amatör så tar gärna emot alla tips, Fotograferar uteslutande med m43 systemet och använder just nu i princip bara photoshop även om jag vill utforska andra program när jag har en vettigare dator.
 
Jag var i liknande situation i vintras och tittade bland annat på den första datorn du länkar till. Jag skulle undvika den, eller i alla fall undersöka den noga före köp. Den skärmpanelen har eller har haft stora - och jag menar stora - problem med färgåtergivning. De kan ha fixat det sedan i vintras, men jag är skeptisk.
Den kunde helt enkelt inte visa gult. Det blev senapsbeige i stället. Ställde man den bredvid en normal skärm var skillnaden enorm.

Jag är också skeptisk till så hög upplösning på en så liten skärm. Jag tycker 1920x1080 är ganska sweet spot där; risken med 3200x1800 är att man bara använder den som en glorifierad 1600x900-skärm. Men det är förstås ett mer subjektivt ställningstagande.
Plus att jag inte vill ha en blank skärm, föredrar starkt matta skärmar. Men det är också subjektivt.

Jag fastnade i slutändan för en Asus UX32LN som hade en matt 1920x1080 IPS med hygglig färgåtergivning. Just den kan vara svår att få tag på nu. Men en sak har jag märkt: CPU-hastigheten spelar verkligen roll, större än jag trodde. Skillnaden mellan den tvåkärniga strömsnåla i7-processorn i min laptop och min fyrkärniga stationära i7 är, vid användning i Lightroom, jättestor.
Därmed inte sagt att den bärbara är oanvändbar, och jag kan absolut se tjusningen med en fläktlös dator som den med Core M som du också länkar till. Men man bör inte ha så bråttom vid bildbehandlingen då. Även om det iofs beror på vad det är för kamerafiler man jobbar med.

Edit: läst uppenbarligen ditt inlägg lite slarvigt. m4/3-filer bör vara lite lättare att jobba med än filer från D800. Hur Photoshop uppför sig har jag inte riktigt koll på, men det lär väl i alla fall inte vara mycket mer resurssnålt än LR. Däremot kanske man inte importerar hundra filer på en gång.
 
Tackar, lite mer kött på benen, Photoshop rullar på fint med mina raw-filer från m43 på den gamla datorn så prestandan är nog lugnt. Även om mer alltid är bättre och lite mer framtidssäkert såklart. Jag läste också någonstans om problem med färgåtergivningen. Så ska kolla upp detta noga innan eventuellt köp.

Och kika på datorn du länkade också. Som sagt kanske lite svår att hitta men om man gör det så är ju priset kanske rätt också.
 
Problemet med den jag köpte var att med 1920-skärmen fanns den bara med som mest 128 GB SSD, vilket jag tyckte var för lite. Jag löste det genom att själv byta ut den mot en SSD med 256 GB. (Eller nå, jag betalade Inet för att göra det.) Men det var förstås en extrakostnad.

Sedan hade jag andra önskemål på datorn också. Jag värdesatte att UX32LN hade ett separat nVidia-grafikkort som tillåter mig att spela modesta spel på den också. Ska man bara bildbehandla och göra kontorssysslor så kan man ju strunta i det, även om LR och Photoshop i senaste utgåvorna kan använda GPU för vissa saker.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.