Annons

Smidig kamera med makro

Produkter
(logga in för att koppla)

Spectre

Aktiv medlem
Jag försöker hitta en kamera till min sambo.
är inne på en Sony A100, då jag själv använder Alphaserien.
Men hon vill gärna ha en mindre "klumpig" modell..
hon gillar att fota macro, närbilder o lite slumpartat.
även om kompaktkamera är ett alt. eller en variant av systemkamera ex. Cybershot varianten.. trodde dels att A100 inte låg så högt.. är ju samma prisklass som nyare kameror.. A200--> osv..

Köpråd önskas....

Då jag har objektiv mm till min A700 så är det ju smidigt med samma fattning.

Vad gäller systemkameror så är det ju inte kameran som bestämmer makroegenskaperna utan objektivet. Ska man fota makro med en systemkamera får man skaffa makroobjektiv. Det finns visserligen andra lösningar så som mellanringar, närbilslinser osv, men dessa är bökigare att använda. Så det blir ju lite dyrare med systemkamera och makro. Att använda en kompakt kan åxå vara en fördel då man inte behöver blända ner lika mycket för att få vettigt skärpedjup.
Nu vet jag inte budget osv, men kanske Canon SX20IS eller Panasonic FZ38 kunde vara alternativ, då du säger att hon gillar fota makro och "lite slumpmässigt". FZ38 ska ha makro som funkar genom hela zoomomfånget, vilket kan vara trevligt.

Sonys nya kameror är ju mindre i storlek än A100, de kanske kan passa? Tänkte på A230, A330 och A380.

Det vore ju synd att behöva köra med två olika system i familjen, blir dyrt i längden :)

Sony A200

Såg att dom sålde Sony A200 på fotomässan för under 3000 kr.
Jag tror det var Rajala som hade det priset.
Inte lika liten som A230 men en mycket prisvärd kamera.

En beg A100 brukar gå för ungefär 2 500 - 3 000 kr för, så en ny A200 för 3 000 kr är ju inte fel!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto