Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Smidig digital (28mm) vidvinkel-kompakt?

Produkter
(logga in för att koppla)

schaki

Aktiv medlem
Finns det egentligen några bra små vidvinkelKompakt-kameror?

Jag har spanat in Coolpix P50, som iaf jag tycker ser intressant ut.
http://www.europe-nikon.com/product/sv_SE/products/broad/1449/overview.html

Vad den saknar är: Raw, optisk bildstabilisering, och så vette fan om man själv kan välja bländare, eller om kameran gör det automatiskt.

Dock positivt att man kan använda AA-batterier och det finns något special-batteri + laddare att köpa till löst om man vill det.

Om jag bara hittar en vattentät/stötsäker kompaktkamera med motsv. 28mm vidvinkel och optisk sökare, så är jag beredd att kompromissa med övriga finesser...

schaki skrev:
Finns det egentligen några bra små vidvinkelKompakt-kameror?

Jag har spanat in Coolpix P50, som iaf jag tycker ser intressant ut.
http://www.europe-nikon.com/product/sv_SE/products/broad/1449/overview.html

Vad den saknar är: Raw, optisk bildstabilisering, och så vette fan om man själv kan välja bländare, eller om kameran gör det automatiskt......

Finns det någon annan än Ricoh GR Digital? fast 28mm, Raw, möjlighet att fota svartvitt direkt med bra resultat och smidiga manuella inställningar och hypersnabb AF. Ska visst komma en ny snart? Kanske har den snabbare Raw-nedladdning vilket en del klagat på?

Re: Re: Smidig digital (28mm) vidvinkel-kompakt?

Graal skrev:
Finns det någon annan än Ricoh GR Digital? fast 28mm, Raw, möjlighet att fota svartvitt direkt med bra resultat och smidiga manuella inställningar och hypersnabb AF. Ska visst komma en ny snart? Kanske har den snabbare Raw-nedladdning vilket en del klagat på?
Kanske även större sensor, men det är nog bara ösnketänkande.

Just den lilla sensorn hos P50 är jag inte vidareförtjust i, dock har dem valt att hålla sig till 8mp och deras nya Expeed-processing.

Slår också ett slag för Ricoh. Vill bara tillägga att bristen av bildstabilisering på en sådan här vidvinkel inte är ett problem, det tror jag de flesta som ägt den kan intyga. Stabilisator blir mer nödvändig om man har en zoom!/peter

Det blev till slut en Coolpix P50 med 28-102mm, som jag emellertid fortfarande väntar på. Nikon i sverige har den ännu inte i lager.

Ricoh GX 100 hade inte varit dumt då den med all sannolikhet har bättre ergonomi och mer lättTillgängliga manuella kontroller.
Dock valde jag att avstå efter att ha läst Dpreview's och nu senast Foto's test av kameran.

Ricohns brus är förvisso en aning tjusigare än Coolpix P5000, som Dpreview jämför den med, dock är skillnaden i detaljnivå påtaglig, till P5000 fördel från iso 400 och uppåt.
http://www.dpreview.com/reviews/ricohgx100/page7.asp

Den här gången blev det inte Ricoh, men det kanske det blir i framtiden, när dem fått ordning på signalHanteringen.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar