Annons

SMC-FA 100 Macro vs Pentax SMC-D 100/2,8 Macro LE

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad vill du veta?
FA 100 f/2.8 Macro är tyngre, D FA macron är mer ett lättviktsbygge. D FA har QuickShift focus - dvs att du kan justera fokus manuellt utan att koppla om kameran till manuellt fokus.

Optiskt så har de skillnader.
D FA är skarpare, faktiskt ett av de absolut skarpaste på marknaden.

Men, FA har en mer behaglig färgteckning och graduering. Huruvida detta syns digitalt vet jag inte, jag har ej provat FA macro på en digital - men om jag plåtade film, så skulle jag definitivt välja FA macron för Agfa RSX dia. :)

Hälsar
R

Tackar för infon,
Jag har alltid hör att FA'n är Skarp och suverän
för film har, har dock aldrig blivit av att köpa någon.

Funderar nu på att slå till på ett 100 macro.

Därför är frågan om den nya D FA'n är bättre eller sämre...

Ett nytt D FA ligger ju på ca 5000:- och ett bra beg
FA på 2-3 tusen..

Men eftersom du säger att den är skarpare (även på film ?) så lutar det mot den ?

Hur bedömer du skärpan mot 77'an ?

FA 100 är skarp och suverän, men D FA 100 är skarpare - åtminstone på större bländaröppningar. Jämfört med Tamron 90 Macro och Sigma 105 Macro så är de faktiskt skarpare än FA 100 macro, men FA 100 Macro har betydligt snyggare bokeh och lämpar sig även bra som porträttobjektiv. D FA 100 Macro har skärpa väl i klass, ja kan faktiskt vara lite bättre, med Tamron 90 och Sigma 105.

Macroobjektiv är till sin natur skarpare än reguljära objektiv, därför att de måste vara skarpa från nära till oändlighet - medan andra objektiv, som FA 77, har bäst skärpa från medelavstånd till oändligt.

Så, på kort avstånd är både FA 100 och D FA 100 bättre än FA 77, på medel till oändligt krymper skillnaderna.

Allt beror på vad du ska ha objektivet till.
För film skulle jag ta FA 100 Macro för porträtt, men på digitalt APS-C så tycker jag det blir för långt. Är sugen på DA 70 f/2.4 Limited för det...

D FA 50 f/2.8 Macro kan vara ett intressant alternativ för både porträtt och macro.

2 - 3 tusen för ett FA 100 f/2.8 Macro... jag skulle slå till direkt. :) Även fast D FA 100 är skarpare så... det är ju viss prisskillnad. Jag köper gärna begagnat, bara optiken är sjysst!

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar