Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SMC-D FA 100/2.8 Makro WR

Produkter
(logga in för att koppla)

Znapper

Aktiv medlem
Hallå där,

Jag tänkte börja krypa runt i naturen lite framåt våren...

...och plåta lite makro. Funderar således på Pentax nya 100mm kontra Tamron 90mm. Sigma verkar väl inte så pigga på Pentax längre även om jag hört rykten om ett 180mm, någon som vet något om det? Själv skulle jag velat ha Sigma 150mm till Penatx. Är 90mm-100mm för kort för nervösa insekter? Jag bör väl nämna att jag är lite av en nybörjare, och helt ny på Pentax-systemet (sisådär en vecka med K-5).

Jag har kikat runt på olika sajter och kollat vad respektive glugg kan prestera, och sett både ris och ros. Verkar som Pentax får relativt dåliga resultat hos DxOMark t.ex. vad gäller skärpa. Men sedan tittar jag på bild-exempel hos bl.a. Pentax Forums som fått mig att baxna av furundran över hur man kan fånga något så skarpt. Jag antar att man även bör införskaffa en ringblixt för bästa resultat. Lite tankar kring detta vore välkommet.
 
Jag skulle utan tvekan byta ut mitt Sigma mot FA WR-versionen just pga vädertätningen. Tänk vad fantastiskt att kunna fota intressanta makrobilder i regn och rusk! Nej, men nu är det tyvärr andra prio här.
 
Hallå där,

Jag tänkte börja krypa runt i naturen lite framåt våren...

...och plåta lite makro. Funderar således på Pentax nya 100mm kontra Tamron 90mm. Sigma verkar väl inte så pigga på Pentax längre även om jag hört rykten om ett 180mm, någon som vet något om det? Själv skulle jag velat ha Sigma 150mm till Penatx. Är 90mm-100mm för kort för nervösa insekter? Jag bör väl nämna att jag är lite av en nybörjare, och helt ny på Pentax-systemet (sisådär en vecka med K-5).

Jag har kikat runt på olika sajter och kollat vad respektive glugg kan prestera, och sett både ris och ros. Verkar som Pentax får relativt dåliga resultat hos DxOMark t.ex. vad gäller skärpa. Men sedan tittar jag på bild-exempel hos bl.a. Pentax Forums som fått mig att baxna av furundran över hur man kan fånga något så skarpt. Jag antar att man även bör införskaffa en ringblixt för bästa resultat. Lite tankar kring detta vore välkommet.

Kolla Photozones test av Pentax 100 macro:
http://www.photozone.de/pentax/129-pentax-smc-d-fa-100mm-f28-macro-review--test-report

Den konstruktionen är utan tvekan skarp. Svårt att tro att den blivit sämre med nyare D-anpassade versioner.

Mvh
Yve
 
Kolla Photozones test av Pentax 100 macro:
http://www.photozone.de/pentax/129-pentax-smc-d-fa-100mm-f28-macro-review--test-report

Den konstruktionen är utan tvekan skarp. Svårt att tro att den blivit sämre med nyare D-anpassade versioner.

Mvh
Yve


Korrigering! Den länk jag angav var till D-versionen.
Här kommer länk till den äldre och som jag har erfarenhet av:
http://www.photozone.de/pentax/130-pentax-smc-fa-100mm-f28-macro-review--lab-test-report

Yve igen..
 
Tack för input Yve, får nog ta och ge mig iväg och klämma lite på den först och testa AF, är lite osäker på byggkvalitén. Bildkvalitén verkar ju helt ok. Och WR vill man ju ha.

Idén med Quick-Shift låter bra men hur är det i praktiken, är det bra, eller är det kanske bättre att köra manuellt? Jagande AF är det sista jag vill bråka med.
 
Quick shift är kanon. Tack vare den kan du enkelt själv dra fokus mot närgränsen om den börjar jaga.

Eller så kan man konfigurera kameran så att AF stoppas genom att hålla in AF-knappen. Vilket gör det snabbt att växla till MF.

Generellt så tycker ag MF funkar bäst till makro, men då genom att använda fokusringen för att stya förstoringsgrad, för att sen fokusera genom att röra kameran i djupled. Åtminstone om man fotograferar på frihand.

En annan egenskap jag tycker är trevligt med Pentax WR macro är det kompakta formatet.
http://forums.steves-digicams.com/p...-sizing-up-pentax-100mm-f-2-8-wr-macro.html#b
 
Tack för input Yve, får nog ta och ge mig iväg och klämma lite på den först och testa AF, är lite osäker på byggkvalitén. Bildkvalitén verkar ju helt ok. Och WR vill man ju ha.

Idén med Quick-Shift låter bra men hur är det i praktiken, är det bra, eller är det kanske bättre att köra manuellt? Jagande AF är det sista jag vill bråka med.
Byggkvaliteten på WR varianten ska vara som Limited-gluggarna så med andra ord väldigt vällbyggt i metall. Få köper nog makro för snabb AF då makroobjektiv har alldeles för lång vridning på fokusringen (för exakt manuell fokusering) för att någonsin kunna bli snabb.
 
á la tanks

Tack för input Yve, får nog ta och ge mig iväg och klämma lite på den först och testa AF, är lite osäker på byggkvalitén. Bildkvalitén verkar ju helt ok. Och WR vill man ju ha.

Idén med Quick-Shift låter bra men hur är det i praktiken, är det bra, eller är det kanske bättre att köra manuellt? Jagande AF är det sista jag vill bråka med.

Själv har jag 100 macro i SMC Pentax F-version och vad gäller byggkvalitet så är den á la tanks... Bildkvaliteten är, som jag tycker, utmärkt. Ibland får jag förvånade kommentarer över att de bilder jag visat är tagna med en Pentax...
Alla förväntar sig att bra bilder tas med Cannon elle Nikon. Visst, Pentax har inte samma breda utbud av av kameramodeller eller objektiv, men de som finns håller i de flesta fall mycket bra kvalitet. Sen, bara det att alla pentax/ricoh/chinon-objektiv sen sextio- och sjuttiotalet går att använda på 2000-talets slr-kameror är ju helkul.
Nä, jag är inte avlönad av vare sig Pentax/Ricoh eller Focus trading..

Mvh
Yve
 
Ok, det låter bra Yve :) Enda kvarvarande problem jag har med objektivet är rent estetiskt :) Jag tycker det ser så hemskt billigt ut när det växer när man fokuserar (eller gör det det? Enligt Cyberphoto har det internfokusering, men antar att det är fel från deras sida), men vad jag förstått så syns inte det så värst när man har motljusskyddet på :)

Sen en fråga om mellanringar, kollar på det också, men misstänker att det inte finns några WR varianter ännu. Funderar på dessa:

http://www.kamda.se/macroset-3st-mellanringar-pentax

Eller har någon något ett bättre alternativ?
 
Ok, det låter bra Yve :) Enda kvarvarande problem jag har med objektivet är rent estetiskt :) Jag tycker det ser så hemskt billigt ut när det växer när man fokuserar (eller gör det det? Enligt Cyberphoto har det internfokusering, men antar att det är fel från deras sida), men vad jag förstått så syns inte det så värst när man har motljusskyddet på :)

Sen en fråga om mellanringar, kollar på det också, men misstänker att det inte finns några WR varianter ännu. Funderar på dessa:

http://www.kamda.se/macroset-3st-mellanringar-pentax

Eller har någon något ett bättre alternativ?
Det är väl ändå rätt så att de flesta makrobketiv växer med vissa undantag? Det finns fördelar med det som att objektivet tar mindre plats i väskan (allt som oftast) och att brännvidden inte ändras med fokusavståndet på samma sätt som med internfokuserande.

Tänk på att objektivet knappt blir längre än canons internfokuserande fullt utskjutet och rejält mycket smalare. Dock så är ju canons variant tyst fokuserande. http://www.lenstip.com/294.3-Lens_review-Pentax_smc_D_FA_100_mm_f_2.8_Macro_WR_Build_quality.html
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.