Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SMC-D FA 100/2.8 Makro WR

Produkter
(logga in för att koppla)

Znapper

Aktiv medlem
Hallå där,

Jag tänkte börja krypa runt i naturen lite framåt våren...

...och plåta lite makro. Funderar således på Pentax nya 100mm kontra Tamron 90mm. Sigma verkar väl inte så pigga på Pentax längre även om jag hört rykten om ett 180mm, någon som vet något om det? Själv skulle jag velat ha Sigma 150mm till Penatx. Är 90mm-100mm för kort för nervösa insekter? Jag bör väl nämna att jag är lite av en nybörjare, och helt ny på Pentax-systemet (sisådär en vecka med K-5).

Jag har kikat runt på olika sajter och kollat vad respektive glugg kan prestera, och sett både ris och ros. Verkar som Pentax får relativt dåliga resultat hos DxOMark t.ex. vad gäller skärpa. Men sedan tittar jag på bild-exempel hos bl.a. Pentax Forums som fått mig att baxna av furundran över hur man kan fånga något så skarpt. Jag antar att man även bör införskaffa en ringblixt för bästa resultat. Lite tankar kring detta vore välkommet.
 
Jag skulle utan tvekan byta ut mitt Sigma mot FA WR-versionen just pga vädertätningen. Tänk vad fantastiskt att kunna fota intressanta makrobilder i regn och rusk! Nej, men nu är det tyvärr andra prio här.
 
Hallå där,

Jag tänkte börja krypa runt i naturen lite framåt våren...