Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SMC 500 f4,5 + 1,7x AF konverter?

Produkter
(logga in för att koppla)

P-E Claesson

Aktiv medlem
Har ett manuelt SMC 500mm f4,5 på gång till min K10d. Exponering kör jag oftast manuelt redan idag, så det blir nog inga problem. Focuseringen funderar jag på att lösa genom att skaffa en sån där 1,7x konverter med auto-focus. Då börjar dessutom brännvidden bli intressant! Är det någon som har några synpunkter om objektivet, konverten och framförallt kombinationen?

Nån som vet en konverter till salu?

För att AF adaptern ska fungera så måste objektivet ha bländare f/2.8 eller större. Du förstår, autofokussystemet i kameran fungerar inte med objektiv som har bländare mindre än drygt f/5.6. Teleförlängare äter ljus med samma faktorer som de förlänger brännvidden, i detta fall 1.7x.

Ett 500 f/4.5 blir alltså ett 850 f/7.6 med AF 1.7x adaptern, vilket ger för lite ljus till AF systemet.

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
För att AF adaptern ska fungera så måste objektivet ha bländare f/2.8 eller större. Du förstår, autofokussystemet i kameran fungerar inte med objektiv som har bländare mindre än drygt f/5.6. Teleförlängare äter ljus med samma faktorer som de förlänger brännvidden, i detta fall 1.7x.

Ett 500 f/4.5 blir alltså ett 850 f/7.6 med AF 1.7x adaptern, vilket ger för lite ljus till AF systemet.

Hälsar
R
Så AF lägger av vid mindre bländare än f5,6? Konstigt att AF fungerar med mitt f5,6 och 1,4x konverter då...

Nä, det handlar såklart om hur mycket ljus som kommer in till sensorerna. Med större bländare så behöver inte AF lika mycket ljus som med mindre bländare, men att den lägger av bara för att minsta bländare är mindre än f5,6 stämmer inte alls.

Vet inte var gränsen går exakt men jag har använt min autofokuskonverter med objektiv med bl 4.5 och haft fungerande AF (*ist Dl och K100D), så gränsen är nog flytande och tillverkare vill inte lova något som kanske inte fungerar...

Det är nog bara att prova och se om det fungerar...

jag tror Roland har rätt, vad jag har förstått.. så säger objektivet att det är på 5,6 bara för kameran ska försöka fokusera, även om objektivet är på mindre maxbländare än 5,6, och är det då ljusa motiv, så borde autofokus fungera..

men säger objektivet till kameran att den är på mer än 5,6 så försöker kameran inte ens.

teleconvertern kanske inte talar om för kameran den verkligen bländaren, utan bara skickar vidare vad objektivet säger att den har för bländare..(5,6 i det ena fallet, och 4,5 i andra)

Nu är det inte en Canon vi talar om...

Jag vet inte om Pentax har någon begränsning på AF, men det är ett gammalt manuelt objektiv som inte har någonsomhelst elektronisk komunikation med huset, så det vet inte vilken minsta bländare som sitter påskruvat. Canons hus vägrar ju köra AF om minsta F är sämre än 5.6, men Canonister världen över tejpar sina konvertrar för att huset inte ska kunna få reda på lägsta f och får sina hus att focusera. Men har Pentax spärrat AF på samma sätt? Hur blir det med konvertrar till Pentax? Sigmas 1,4x ändrar ingen info till huset, så det tror fortfarande att det är samma f som på objektivet.

Men det är inte huruvida f blir för dåligt eller inte som jag undrar över, det är mer de rent fotomässiga sakerna som skärpa, ca och liknande jag tänker på. Möjligen hur pass bra konverterns AF-funktion generelt sett är. Konvertern verkar inte bildmässigt hålla absolut toppklass, men hur pass bra är den då? Och som sagt, är det ingen som testat kombinationen tidigare? Ingen som har testat själva objektivet tillsamans med K10d eller K100d och har några synpunkter? Kanske med någon annan konverter, t.ex. Sigma eller Kenkos moderna 2x konvertrar?

Rena spekulationer kan väl vara kul ibland, men det är ju inte samma sak som riktiga erfarenheter.

Du får ta den diskussionen med Pentax, de garanterar inte att AF 1.7x adaptern fungerar med objektiv som har mindre bländare än f/2.8.

http://www.pentax.se/index.asp?url=http://www.pentax.se/default.asp?cat_id=264
"Kombinerad 1,7X konverter med autofokusadapter. Passar objektiv med största bländaröppning f/2,8 eller större."

Autofokussystemet är specificerat till f/5.6, men det är satt med marginal. Det är inte så att f/5.6 fungerar perfekt och sedan vid f/5.7 lägger det av helt, det är självfallet så att gränsen är flytande.

Pentax eget FA J 75-300 är ju ett f/4.5-5.8 exempelvis. Ja f/5.8 fungerar uppenbarligen, dock ligger det på marginalen. Mellan f/5.6 och f/6.7 så är autofokusen osäker, över f/6.7 så ska man ha tur. (dock är skillnaden mellan f/5.6 och f/5.8 i praktiken försumbar).

Hälsar
R

Senast ändrad:
Konverterns AF funktion fungerar på det sättet att man ställer objektivet på oändlighet och sedan så flyttar konvertern sin egen lins för att uppnå fokus. Detta innebär att konvertern har en begränsning på räckvidden, alltså fokusområdet är begränsat - vilket du kan komma runt genom att experimentera med fokusinställningen på det monterade objektivet.

Observera att denna konverter enbart är till för att användas tillsammans med manuella objektiv, ej autofokus.

Den är unik på marknaden och har inga konkurrenter, för konkurrenternas AF teleförlängare är för autofokusobjektiv - de ger inte autofokus till manuella objektiv.

Hälsar
R

Nu är jag kanske ute på hal is när jag inte håller med dig Raphael, men om jag minns rätt från bruksanvisningen till AF konvertern så skall man fokusera så gott det går med det monterade objektivet och låta konvertern göra den sista justeringen för konvertern har ett ganska begänsat arbetsområde...

Vad är det du inte håller med mig om?
Ja, jag skrev ju att det hade begränsat fokusområde - just som du själv skriver, och jag skrev ju att man kan komma runt detta genom fokusinställningen på det monterade objektivet - vilket innebär att man fokuserar objektivet - precis som du själv skriver. Så nu har vi båda skrivit samma sak.

Ställer du objektivet på oändlighet så fokuserar konvertern från oändlighet till ungefär mellanvastånd (givetvis väldigt beroende på vad det är för objektiv som man har monterat) - vilket klarar många typer av fotografiska situationer, om närgränsen är för långt borta så får man fokusera objektivet närmare. Själva grejjen med det är ju att man ska slippa fokusera manuellt, så då gäller det att hitta någon form av närmaste "allround-inställning" för annars kan man ju lika gärna fokusera helt manuellt när man ändå är igång. Denna "allround-inställning" ligger troligen för de flesta på oändlighet till mellanavstånd.

Hälsar
R

Senast ändrad:
Bumpar upp denna tråd lite.
Hur fungerar konvertern, blev lite sugen att köpa en själv eftersom jag har en del manuella gluggar, men skulle gärna vilja veta hur den fungerar för dig, innan jag slår till.
Det jag syftar på är bildkvalité och fokusering vid bl > 2,8.

Har inte läst inläggen. Önskar bara att säga en sak ;)

Skit i AF,en och öva in en tränad manuell. Ofta överlägset med MF.

MVH Niclas,

Hittils är AF:en helt överlägsen min förmåga att ställa focus iallafall. Jag lyckas nästan aldrig få till det. Nu har jag den där 500mm gluggen och har testat den ett tag. Helt jädrans hopplöst att focusera! Har beställt ny mattskiva, få se om det hjälper. Jag kan inte förstå hur man lyckas focusera bara på den vanliga mattskivan, åtminstone inte när det börjar bli lite längre brännvidder.

Ja jag har inte testat precis dina saker så jag skall inte säga så mycket. Det är högst stora olikheter vad gäller lämpligheten-potetialen för att få bra resultat med MF.

Jag har precis kommit hem ifrån en fototur med telet.. fotade ejder, alfågel, skärsnäppor, labb mm.. Förvånande få bilder tagna med AF.

Jag har själv ställt mig frågan,, "-Om det AF,en blir deffekt kommer jag då att orka med en reparation?"
Jo det hade jag nog reparerat, men att frågan är där indikerar på ngt!

AF,en använder jag i stort sett som en snabb hjälp till olika avstånd/motiv.. när det gäller så är det endast MF som duger för mig.

Nu kör jag med en 30D och sökaren är ju liten. Mycket lättare med en ifrån 1Dserierna..

MVH Niclas,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar