Annons

Smartmedia + kortläsare + Olumpus c2100uz

Produkter
(logga in för att koppla)

tiger656

Aktiv medlem
Köpte en extern kortläsare för 6 olika minneskort typer. LaCie var fabrikatet och jag har kört mot pc. Efter att kortet lästs första gången upptäckte jag att kameran (oly c2100uz) ibland hänger sig och måste stängas av genom att plocka ut batterierna. Formatterar om kortet i kameran men problem kvarstår. När man sedan läser kortet i läsaren så får man läsfel (CRC - fel) på ca 1 av 10 filer. Om man kollar direkt från minneskortet i XP bildvisningsprog så ser thumbnailarna ok ut men stora bilden kan vara ex halv. De filer som är ok går att läsa in. Det ligger någon form av skrivskydd på kortet då det sitter i kortläsaren och detta verkar skumt. Man borde kunna skriva til kortet från pc:n. Kortläsaren har ingen riktig indikator på att läsning pågår så det är ju möjligt att jag plockat ut kortet felaktigt och det då hänt något. Har läst om liknande problem på nätet men inte hittat någon direkt lösning annan än att köpa nya minnen och återgå till urladdning via kameran.
Minnet jag kör med är snikminnen från www.komplett.se , twinmos, men dessa har funkat klanderfritt i två är tills nu.

Är det någon som råkat ut för något liknande ?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar