Annons

Smart Object och Filstorlek

Produkter
(logga in för att koppla)

UlrikS

Medlem
Hej,

Jag öppnar en RAW-fil (NEF, Nikon D90) på ca 10 MB som ett Smart Object i Photoshop CS5.1. Det smarta objektet är bildens enda lager och jag har inte rasteriserat det eller ens editerat det på något sätt.

Om jag sparar bilden som PSD blir filen ca 74 MB stor.

Om jag duplicerar lagret med det smarta objektet och sparar som PSD så blir filen ca 136 MB stor.

Om jag sedan dubbelklickar på ett av de två duplicerade lagren med samma smarta objekt, får upp Camera Raw 6.3 och gör en ändring, så slår ändringen igenom på båda lagren vilket jag tycker bekräftar att det är samma smarta objekt i båda lagren.

Frågor:

1) Varför växer filen från 10 MB till 74 MB? Inkluderar Photoshop en rasteriserad variant av RAW-filen i PSD-filen? Kan det undvikas på något sätt?

2) Varför blir PSD-filen med de två duplicerade lagren nästan dubbelt så stor? Trots att det är samma smarta objekt i båda lagren? Kan det undvikas på något sätt?

/Ulrik

1) Varför växer filen från 10 MB till 74 MB? Inkluderar Photoshop en rasteriserad variant av RAW-filen i PSD-filen? Kan det undvikas på något sätt?

2) Varför blir PSD-filen med de två duplicerade lagren nästan dubbelt så stor? Trots att det är samma smarta objekt i båda lagren? Kan det undvikas på något sätt?

/Ulrik

1. Ja, och Nej, det kan du inte undvika (så vitt jag vet).
2. Lagren enumreras, PS struntar i att det faktiskt är samma objekt. Lagren är unika.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto