Annons

Small-time hästtävling

Produkter
(logga in för att koppla)

ratexla

Medlem
Fick ett mail från en hästflicka om en bild jag lagt ut på fotositen Flickr:

"Jag har upptäckt att du har använt/lagt ut en bild på mig och min gamla ponny på nätet från en tävling i ********** för 5 år sedan och detta gillar jag inte, jag tror tom med att man kan stämma folk för det pga av att du inte har frågat mig om du får använda den i detta syfte
Jag skulle vara väldigt tacksam om du kunde ta bort den genast annars kommer jag att gå vidare i det och se om det har brutits mot någon lag."

Har för mig att jag hört att man får fota folk lite hur som helst på tävlingar. Är det så? (Det var en liten tävling på en ridskola, inga biljetter där det kunde stå något om fotoförbud ens.)
Bilden jag tror hon menar är iofs ganska... rolig. :D Så jag erbjöd mig att ta bort namn + ansikte. Då borde hon väl definitivt inte kunna stämma mig?
Det vore synd att helt behöva ta bort en av mina bästa och populäraste pix. :p
 
Du får göra vad du vill med bilden så länge den inte är kränkande, används kommersiellt eller det var uttryckligt fotoförbud.

Skön bild vad det dock, hon ser helt förskrämd ut!

Sedan är det klart, om bilden har spridits och hennes polare garvar åt henne så kan du ju vara bussig och ta bort den, men det är ju upp till dig.
 
Tack för svaret. :) Mjo, jag tänkte att den väl inte kan räknas som mobbnings-inducerande om man inte ser namn + ansikte längre. Let her tryyyyyyyy!
Ansiktet tillför ju mycket, men pixelerat ansikte vore iaf att föredra framför en helt förlorad bild. :p Hmmmmm, kanske det räcker att pixelera ögonen.......! Ska se vad hon säger om mitt förslag...
 
Hmm om det är bilden med hoppet, så tycker jag det är en underbar bild. Men det kan finns bakomliggande orsaker, som vi inte tänker på. Jag har 1000tals jättefina bilder på min sambos förra häst, men vi fick åka och avliva den. Och hon orkar fortfarande inte se hästen på bild. Det kan finnas andra liknande orsaker som vi inte tänker på. Tycker du ska skriva ett snällt mail och förklara att du gillar bilden men tar gärna bort den om det finns en vettig anledning.


Slatten
 
Du får göra vad du vill med bilden så länge den inte är kränkande, används kommersiellt eller det var uttryckligt fotoförbud.
Även om det skulle ha varit "fotoförbud" får man publicera bilden. Och man får använda den "kommersiellt" -- dock får inte näringsidkare använda bilder i marknadsföring utan tillstånd.
 
Vill gärna se bilden?

Hade det varit hon som hade tagit bilden så hade du legat risigt till, men knappast när det är din bild, haha!
 
Du kan göra på flera olika sätt, beroende på vad du vill.

Du kan tex inte göra något alls: varken svara på emailet eller radera bilden. Det är enkelt för dig, men kanske inte särskilt produktivt.

Du kan göra så som emailskrivaren ber dig göra, och radera bilden. Men om du vill visa upp bilden för någon (eller hela världen, det spelar inte roll) så är det ju inte vidare kul att radera bilden.

Du kan annars, och det hade jag själv gjort, göra så att du svarar på emailet, och ber skribenten i fråga peka på en specifik lagparagraf han/hon tycker att du bryter mot. Om han/hon inte kan så kan ju han/hon be en advokat peka ut vilken paragraf du bryter mot. Det lär dock inte bli gratis...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.