Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Smörja Zoomen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik Y

Medlem
Hallå!

Objektiv: Canon EFS 17-85mm

Zoomen går lite hackigt och för mig som filmar så blir det ett problem när jag vill kunna zoom mjukt och fint när jag filmar. Går det att smörja på något vis?
(Får en bild i huvudet av en kille som sitter och bänder på ett objektiv med en morakniv och sprutar WD-40 hej vilt.)

Jag skippar allt som det inte står L på just för att jag fått liknande problem med normala (sigma host) gluggar. Det va dock zoomen jag haft mest problem med då 2 st obj låste sig på 1 respektive 3 veckor. Reklamera och vågar inte ens fundera på sigma efter det.

Tror helt ärligt att du bara öppnar för mer problem om du börjar modda objektivet

Det är nog inget man gör själv utan lämnar till en kameraverkstad i sådana fall.

Nu har jag inte det här objektivet själv. Kanske någon kan hoppa in i tråden och berätta om deras zoom också är "hackig", det kan ju vara en egenskap hos det här objektivet.

ANNONS