Annons

Små problem med G7

Produkter
(logga in för att koppla)

Leonard91

Aktiv medlem
Jag har en Canon PowerShot G7 sedan 1.5 år tillbaka. Jag är mycket nöjd med kameran, men jag har märkt att fotona har döda pixlar i sig (blåa och röda prickar i bilden). Jag gissar att det skulle kunna gå på garantin, men det är väl ingen idé att ens fråga Elgiganten om dom fixar det gratis? Dom tar väl säkert ett antal hundra kr för att fixa det.
Jag är ju ändå är på gång att köpa en DSLR snart.
Det har även kommit in damm/smuts mellan linserna i kamerans objektiv. Påverkar det någonting (jag märker det inte på fotona) och hur blir man av med det isf?
Den yttersta linsen har på något sätt skadats så att det är ett märke i den. Det kan jag inte heller se något från i mina bilder, men hur skulle jag kunna lösa problemet?
AF funkar dåligt också. Den prickar rätt ungefär var 5-10:e gång, som jag fokuserar. Jag fotar mest makro i mitt akvarium, där det är "lagom" mycket ljus ;)

Att jag frågar är egentligen för att kunna försöka höja värdet på den innan jag säljer den (om jag gör det) eller för att kunna behålla i så gott skick som möjligt, för att ha med på semestrar & resor istället för en otymplig systemkamera.
Ni får gärna hjälpa mig med vad jag kan göra (för rimliga summor) och om jag skulle kunna lägga upp någon taktik mot Elgiganten, om jag skall dit och försöka få ut någonting av garantin.

/Carl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.