Annons

Små bildfiler

Produkter
(logga in för att koppla)

Mathias_

Aktiv medlem
Hejsan,

Har ägt en Pentax k10d i ca 1½ år, på senare tid så har bilderna blivit runt 2mb stora på bästa inställningar i jpg, när jag fotar i raw så bilderna ca 9mb stora. Märkte detta problem för ca 1 månad sen.

Varför har detta problem kommit på senaste tiden?

Bildfilerna var förut ca 10 mb stora när jag fotade i jpg på bästa inställningar. Jag har återställt alla inställningar, så vad finns det att göra nu? Och vad kan problemet vara?

Mvh
Mathias

Förmodligen har du haft jpg + raw inställt förut.
Att jpg på bästa inställning skull bli 10 mb verkar inte troligt.
På min D80 blir jpg som mest 4,8 mb, och raw 12,4 mb.

Carpe Noctum skrev:
Förmodligen har du haft jpg + raw inställt förut.
Att jpg på bästa inställning skull bli 10 mb verkar inte troligt.
På min D80 blir jpg som mest 4,8 mb, och raw 12,4 mb.

Ja, jag har haft den inställningen. Men varför blir inte filerna större igen när man ändrar tillbaka?
Tro det eller ej, men jag min största fil tagen med kameran innan filerna vart så här små är på 10,3mb

Jag förstår inte vad som är problemet..

JPG-filer blir mindre än RAW-filer. JPG-filerna är komprimerade, och innehåller betydligt mindre information än RAW-filerna, så det är fullkomligt naturligt att de är betydligt mindre än RAW-filerna.

Vad är det egentligen som är problemet? Är det något fel kvalitetsmässigt på filerna?

Generellt för jpg är: Högre iso = större filer. Mer detaljer = större filer.

Men filer som kommer i närheten av storleken på RAW kommer du aldrig få med JPG. Jag förstår inte heller varför du skulle vilja ha det. Hela vitsen med JPG är just att filerna blir betydligt mindre.....

Problem och problem..
Undrar bara hur detta har kommit sig? Bilder jag har förut fotat på iso 800 har legat runt 7-8mb det gjorde i stort sätt alla bilder. Men nu när jag fotar så blir bara bilderna runt 1-3mb. Självklar är det ju inget negativt med små bildfiler. Men det borde då ha något negativt resultat på bilderna?

Är du 100% säker på att du har exakt samma inställningar som tidigare, vad det gäller kvalitet, bildstorlek (i min kamera kan man välja både bildstorlek och komprimeringskvalitet), och att du även har samma inställningar för RAW+JPG? Jag vet inte hur K10D gör, men i min gamla 10D så bakas JPG-bilderna in i RAW-filen. Är det inte så att du nu fotograferar i enbart JPG, då du tidigare kört RAW+JPG?

Alla inställningar är på högsta kvalité.
Förut fotade jag på enbart jpg, provade sen ett tag på raw+jpg men gick sedan över till enbart jpg igen. Mina tankar är att sedan jag fotade i raw+jpg så blir jpg filerna mindre,kanske komprimeras på något annorlunda sätt? Men jpg filerna blir inte så stora som innan jag fotade raw+jpg.

Dom första ca 10 bilderna jag tog med K10D var med Jpeg och dom låg mellan 1,5-2,5Mb. Jag antar att jag använde högsta kvalitet.

Jpg-filerna jag får ur min K20D med inställningen
*** 14,50 mp blir mellan 6 och 7MB vid låg iso.

molusk skrev:
Hur påverkas filstorleken av ISO-inställningen?
//Bosse

En bild mer fler små detaljer kan inte packas lika hårt som en bild med stora jämna ytor. I ISO-fallet är det helt enkelt bruset som gör att den inte kan komprimeras lika hårt. Därför väger t.ex en naturbild med skog nästan alltid mer än en interiörbild.

Emellertid väger de alltid lika mycket i uppackat läge, (när man tar upp den i Photoshop eller något annat program).

Mindre filer

Det kan bero på pixelvirus. Det kan finnas i datorn och när man ansluter minnes kortet smittas detta. Resultatet är att viruset "äter" pixlar på sensorn så att filerna på det sättet blir tunnare.
Elaka tungor säger att det är kameratillverkarna som ligger bakom för att få upp intresset för sina nya produkter.

Som ni förstår spånar jag bara, men det vore väl en intressant nisch för virustillverkarna...

lm

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar