Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Smärre kval i kameraval

Produkter
(logga in för att koppla)

Lelle K

Ny medlem
Hej!

Efter att min IXUS 400 säckat ihop, kommer jag troligen att köpa ny. Valet står just nu mellan följande;
Canon IXUS 50
Canon Powershot S2 IS
Panasonic DMC-Z5
Sony CyberShot DSC-W5 och
Sony DSC-H1

Någon som kan rekommendera någon av dessa?
Jag värdesätter en snabb kamera - det var inte min IXUS 400 - med bra optik. Dilemmat är, att jag är osäker på om jag ska satsa på mycket eller litet zoom. Brukar inte ha med kameran "överallt", men får kanske skaffa en bra kameraväska i så fall.

Vad för minne bör jag köpa till? Har tänkt mig 256 eller 512 MB. Jag har tittat ganska mycket på Pricerunner, så hänvisa dit hjälper inte i detta läge

De elektroniska sökarna har sina nackdelar men jämfört med de ordinära genomsiktssökarna så föredrar jag nog de elektroniska...

Om man vill ha en riktig sökare så är det ju DSLR som gäller men det är ju inte en sådan Lennart funderar på...

//Larsa

Jag skulle inte köpa mindre än 512 MB. Jag tror inte märket spelar så himla stor roll. Jag skulle nog satsa på storlek framför snabbhet om det inte får kosta hur mycket som helst.

Jag tackar er för svaren, det blev en Canon S2 IS med 512 MB minneskort. Sorgligt nog räckte inte originalbatterierna speciellt länge - testade fota o filma en eftermiddag - sedan tog de slut...

Beror batteriernas laddning (hållbarhet) på upplösning på foto/film? Jag blev dessvärre negativt förvånad.,.

Men tack ni som svarade!

De batterier som levereras med är typ det billigaste som går att uppbringa (oftast iaf), bara för att de ska finnas med så att man kan "komma igång". Det är samma sak med de minimala minneskorten som följer mer. Det är för att man ska kunna komma igång att ta bilder med en gång.
Digitalkameror drar mycket ström och därför är tex vanliga brunstensbatterier inte de bäst lämpade batterierna. Uppladdningsbara NiCd eller NiMH är däremot bra då dessa klarar stora strömuttag. De har åxå oftast högre kapacitet än icke uppladdningsbara batterier.

Så mitt tips är att köpa en bra laddare och två uppsättningar uppladdningsbara batterier. Du kommer med största sannolikhet märka en stor förbättring i drifttid.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar