Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slutartidsområde med 1D Mark 4 strular

Produkter
(logga in för att koppla)

Placebola

Aktiv medlem
Hej!

Jag har i min 1D Mark 4 ställt in slutartidsområdet till 1/125 - 1/8000, vilket kameran har lyssnat bra på framtill igår. Nu lever den helt plötsligt sitt eget liv och går helst ned till 1/50 när jag skjuter med bländarprioritet och vill inte lyssna alls på direktiven.

Finns det någon som har någon aning om vad jag kan göra åt saken - och kanske någon som har upplevt samma sak som jag?

Spara dina inställningar på kortet och prova sedan att "fabriksåterställa den"
och se om den efter det då uppvisar samma tendenser.

Kan det vara så annars att du kör med autoiso?
Sätter du på ett 50mm vill ofta kameran välja just 1/50s
om det inte är mycket ljus som kräver snabbare slutartider

MVH Julle.

Det finns en funktion som heter "säkerhetsförskjutning" som ändrar tid, bländare eller ISO ifall de önskade värdena räcker till för att få korrekt exponering.

Så i fall ljuset inte räckte till kan det hända att den funktionen slagit till.

Ptja, jag har ett gäng bilder från igår med 1/50, 1,4 och ISO 1600 - så det fanns ju helt klart tillräckligt med ljus för 1/125. =)

Jag kör nästan alltid med automatisk ISO, och det har alltid fungerat för mig tidigare. Jag ska pröva göra det du föreslagit, Julle! Tack.

Det fungerar nu! Tack så himla mycket för hjälpen - att jag inte tänkte på det själv. Jag undrar lite kring vad som gjorde att det blev så...nåja.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar