Annons

Slutartidsfunderingar..

Produkter
(logga in för att koppla)

kanakastre

Medlem
jag är ny när det gäller fotografering så den här frågan kanske kan framstå som dum men jag får inte ihop det i huvudet. vet inte om det är rätt forum heller men hur som helst..
slutartiden, vad jag har förstått, har främst två "funktioner". givetvis att filmen öht blir exponerad men också att den bli korrekt exponerad, varken över el underexponerad. och sen det andra.. att man väljer en längre slutartid om man vill ha rörelseoskärpa och en kortare om man vill frysa tex ett objekt i rörelse. min fråga är alltså hur det här går ihop? om ljuset är starkt men man samtidigt vill ha rörelseoskärpa och därför väljer en längre slutartid, kan inte det orsaka överexponering? eller tvärtom för den delen?
vore väldigt tacksam om nån kunde ta sig tid att ge mig lite klarhet i den här (förmodligen) enkla frågan, för jag har helt enkelt inte blivit begåvad med resurser nog för att få ihop det själv.=) tack på förhand.

Lite grundläggande....

Bländaren, är det "hål" som reglerar hur mycket ljus det kommer in. Anges med f-tal. t.ex. f2.8, f4, f5.6, f8...osv.

Slutartid, anges som del av sekund eller hela sekunder.

1/1000 f2
1/500 f2.8
1/250 f4
1/125 f5.6
1/60 f8
1/30 f11
1/15 f16
1/8 f22

Alla dessa ger samma exponering, dvs samma ljusinsläpp till filmen. Men ger helt olika bilder. Allt i från kort skärpedjup (1/1000 f2, naturligtvis beroende på objektiv och avstånd) till väldigt långt skärpedjup (1/8 f22, även här beroende av objektiv och avstånd)

Allt detta kräver egentligen en djupare förklaring och det läses bäst i en grundkurs i fotografering, lämpligtvis en bok. Annars kunde detta inlägget blivit hur
l å n g t som helst.

SÅ!!

Skyller allt på att jag fotograferat hela förmiddagen och kört 25 mil, bara för att komma hem till 2 st skrikiga småbarn ;)

Tur att vi har så uppmärksamma medlemmar..

Jeppe - som letar upp sin grundkurs i exponeringslära nu... ;)

så man får helt enkelt prioritera.. ? en välexponerad bild med rörelseoskärpa och dessutom lite skärpedjup är en omöjlighet? eller har jag missuppfattat helt nu?

Nej inte nödvändigtvis. Det finns andra variabler än tid och bländare du kan ändra på. Ljuset kan ändras genom att välja tidpunkt t ex. Och man kan välja en annan filmkänslighet. Eller använda ett neutralt gråfilter för att minska ljusmängden som når filmen.

kanakastre skrev:
hehe, här var det livat. så det du skrev stämmer alltså inte?

Jodå.. det stämmer... efter att jag ändrat mitt lilla pinsamma misstag..

Men som Jim skriver.. Det finns en del andra variabler oxå. Det bästa är en grundbok i foto.

då tackar jag så mycket för hjälpen.
jag har för övrigt en grundbok i foto men jag tenderar att hoppa över dom tråkiga delarna vilket ofta resulterar i en del missförstånd längre fram. =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar