Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slutartider

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu vet jag inte vad Nikon D är, men kolla Bjørn Rørsletts webbplats www.naturfotograf.com. Han går alltid igenom egenskaper vid långa exponeringar när han skriver om sina hus.

Vissa hus har en övre gräns för slutartider och vissa har en övre gräns när brusreduceringen lägger av.

En snabbkoll avslöjar t ex att D70 kan ha slutaren öppen i 30 minuter. Och att D2h kan ha slutaren öppen hur länge som helst, men bara brusreducera i 109 minuter.

Glöm inte bort att digitalare saknar reciprocitetsavvikelse när du klurar på slutartider.

Jim

Om jag har förstått rätt så kan jag använda exv. D2H och exponera i 45 minuter utan att tappa kvalite. Eller!!

Calle

Nej, med en digitalkamera ökar alltid bruset med exponeringstiden. Frågan är bara hur mycket brus det är och om det är acceptabelt för dig. Själv har jag ingen erfarenhet av D2h, men Rørsletts test borde väl kunna ge dig svaret?

Signal-till-brus ökar med ökande exponeringstid, förutsatt att sensorn är känslig nog i förhållande till infallande ljus. I den meningen blir kvalitén bättre ju längre exponeringstid.

Johannes

Hej

Googlade lite på amerikanska astrosidor.
Det är tydligen fortfarande problem.
Det blir inget bra resultat vid tider över 30 sekunder, så därför tar dom oftast 30-40 bilder och lägger dessa övervarann i datorn.

Får väl fortsätta analogt några år till.

Calle

Till Astrofoto så användes programet ImageStacker med stor framgång. Istället för att exponera i 40 min så klistrar man ihopp 40st enminustare eller 80st halvminutare.
I och med att man använder många exponeringar så elimineras bruset som uppträder stokastiskt.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto