Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slutartider för dia

Produkter
(logga in för att koppla)

dempa79

Medlem
Hej, finns det någon vänlig själ som skulle kunna dela med sig av sin erfarenhet? Ska snart iväg några månader till Spanien och har köpt en massa diafilm, Fujichrome Velvia 50 och kodak ektachrome E100VS. Jag har aldrig tidigare fotat med dia och skulle uppskatta om någon vet vilka slutartider man kan använda sig av när man fotar städer och andra delvis upplysta saker i kvällsmörkret. Hur noga är slutartiden på dia om man felar några sekunder i kvällsskymningen? Hinner tyvärr inte testa mig fram innan jag sticker. Fujifilmen tänkte jag pressa till ISO 100. I dagsljus borde jag kunna lita på min kamera (Eos 30) hoppas jag, fotar med tids eller bländar automatik.

Tack på förhand!
 
ett bra uthangslage for dags ljus med velvia ar foljande...
iso-> 38 (eller vad det blir snappet under iso 50)

shutter 1/60
aperture f 16

jag skot 99% bilder pa hawaii me dessa installningar... funkar fint... jag hade "brackettat" om du e osaker, dia ar kansligt pa ett steg upp eller ner...

velvian e toppen med allt som e blatt o gront tycker jag... skjut garna med polarisator, fast du far du nock oppna till f 11

lycka till

timo
 
Vissa föredrar att fota Velvia vid ISO 40, men jag har alltid varit nöjd med de resultat jag fått med ISO 50. Olika smak och olika ljusmätare. Idén med att använda ISO 40 är att filmen inte sotar igen lika lätt, i gengäld är det större risk att man får utfrätta högdagrar. Jag tycker nog att du ska använda ISO 50 till att börja med iaf.

Använd ljusmätaren på evaluerande dagtid om du inte är någon exponeringsguru, den bör klara 90% av alla motiv utan problem. Är det du fotar ljusare än medeltonat kan du kompensera lite genom att överexponera ett halvt steg eller så. Vice versa om motivet är mörkare än medelton förstås.

Vad gäller nattfoto kan jag nog tyvärr inte hjälpa dig allt för mycket, har alltid använt spotmätare och letat upp något jämnt belyst att utgå från. Vad du kan göra är att använda utsnittsmätningen och mäta tex en upplyst husvägg du vill ha bra exponerad. För att få bättre (mindre) utsnitt kan du mäta ljuset med en längre fokallängd (vid samma inställda bländare!) än du tänker använda. Vill du att väggen ska återges tex som "ljus" på filmen får du överexponera ca 1 steg. Läs nedanstående för lite hjälp om hur du ska kompensera:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=68321#post68321

Ta alltid alternativexponeringar av viktiga motiv!

Om du förresten ska vara där "några månader" så hinner du ju framkalla ett antal filmer medan du är där. Det skulle jag rekommendera starkt. Det tar ett tag innan man blir varm i kläderna med dia.

/Martin
 
dempa79 skrev:
Jag har aldrig tidigare fotat med dia och skulle uppskatta om någon vet vilka slutartider man kan använda sig av när man fotar städer och andra delvis upplysta saker i kvällsmörkret.

Jag tror att du har missat vissa grundläggande fotokunskaper. Bland annat spelar bländaren en lika stor roll för exponeringen som slutartiden gör.
Tips: Gå till biblioteket och låna lite fotoböcker.

Speciellt med dia är det mycket svårt (omöjligt) att ge såna tips som du efterfrågar.
 
Diafilm är ju en positiv film!!!

Genom att öka ISO-värdet blir filmen mindre exponerad och färgena fylligare, ISO50 => ISO64. -1/3 stegs exponering

Minskar man ISO-värdet blir bilderna mer exponerade och utfrätta. ISO50 => ISO40. +1/3 stegs exponering
 
Re: Re: Slutartider för dia

LeadHead skrev:
Jag tror att du har missat vissa grundläggande fotokunskaper. Bland annat spelar bländaren en lika stor roll för exponeringen som slutartiden gör.
Tips: Gå till biblioteket och låna lite fotoböcker.

Speciellt med dia är det mycket svårt (omöjligt) att ge såna tips som du efterfrågar.

Jag trodde forumet var till för att hjälpa ?
 
Re: Re: Re: Slutartider för dia

festfotografen skrev:
Jag trodde forumet var till för att hjälpa ?


Tror det Erik menar är att det saknas en heldel grundläggande kunskap som förmodligen lärs ut bäst genom att läsa en bok.

Är ju inget man skriver 2-3 rader om så sitter det sen.

En EOS 30 har väl en utmärkt ljusmätare, ställ kameran på av eller tv, fokusera och skjut :)
 
Ummm.. Pressa Velvia till 100 ?? Får man fråga varför du köpte den? Velvian är fin vid 40 eller 50 och det otroligt fina kornet lär du gå miste om, om du pressar. Du har ju 100 film oxå, finns absolut ingen anledning att pressa. Pressa gör man i nödfall eller om man vill ha det på det viset och då kanske med 400 -> 800.
Skall du fotografera stadsmiljöer i mörker/kväll så skulle jag vilja rekommendera Provia 400F till dig istället (om det nu är dia som gäller).


Hasse: Japp.. men det är ju frågan hur man framkallar den sedan. Om du ska pressa, så framkallar ju du den på det talet du pressat den till (för att då få tillgång till snabbare tider)

Men om du medvetet ställer in ett annat tal t.ex. ISO100 på Velvian så innebär detta ju (om du framkallar normalt) att du får 1 stegs underexponering.. Kanske inte det en som fotar dia för första gången önskar sig?

Martin har ju alldeles rätt i sitt påstående om velvian.
 
Re: Re: Re: Slutartider för dia

festfotografen skrev:
Jag trodde forumet var till för att hjälpa ?

Ok, jag är medveten om att det där kanske lät lite surt men jag kunde inte komma på något bättre sätt att undvika att skriva en mindre doktorsavhandling.

Det kändes dock angeläget att påpeka att den bästa hjälp Dennis kan få förmodligen står i att finna i en eller flera bra fotoböcker. Speciellt som de två första personerna som svarade måste ha läst frågan fel på något sätt.

Svaret på hans fråga är negativt. Nej, det finns ingen som kan tala om vilka slutartider man kan använda för att plåta. Iofs. kan man vara lustig och säga, "alla", men det är ju knappast till någon hjälp.
 
Jeppe skrev:
Hasse: Japp.. men det är ju frågan hur man framkallar den sedan. Om du ska pressa, så framkallar ju du den på det talet du pressat den till (för att då få tillgång till snabbare tider)

Genom att öka ISO-värdet blir filmen mindre exponerad och färgena fylligare, ISO50 => ISO64. -1/3 stegs exponering

Minskar man ISO-värdet blir bilderna mer exponerade och utfrätta. ISO50 => ISO40. +1/3 stegs exponering

Med detta inlägg menar jag att man kan justera filmens återgivning om man tycker bilderna är för mörka eller för ljusa.
Man använder då standard framkallningstider.
 
Tack för alla svar!

Ops! Glömde skriva att jag menade att ha största bländare när jag tar i kvällsmörkret f3.5-5.6.(jag vet basfaktan om samspelet mellan slutartider/bländare/ISO). Men strunt samma, det verkar visst inte som man kan chansa sig till bra bilder över en stad i mörkret som är upplyst med gatlampor och diverse, när man tar med neg film tycker jag det går bra att chansa och ta några sekunder beroende på hur mörkt det är.
Kul med alla svar, men jag har lite mer funderingar som man kanske kan få lite hjälp med...

Det här med att pressa velvian till ISO 100 har jag nog fått om bakfoten!
För att fota velvian med iso40 eller annat så ställer man alltså in kameran på det och kör på automatik(halv) sedan eller?

Om man pressar upp den för enstaka kort för att få bättre tider måste oxå det kortet man pressas i praktiken framkallas därefter eller?

Jag hade en ide om att när jag ska ta och det är mörkt att jag fokuserar manuellt och mäter sedan ljuset med min kamera och kompenserar med EV minus mellan 1 och 3, vad tror ni om det? Brukar fota med centrumvägd ljusmätning och tids- eller bländar automatik.

Jag skulle bli mkt tacksam på fler svar så man känner sig lite säkrare på det här innan man sticker.
 
Re: Tack för alla svar!

dempa79 skrev:
Det här med att pressa velvian till ISO 100 har jag nog fått om bakfoten!
För att fota velvian med iso40 eller annat så ställer man alltså in kameran på det och kör på automatik(halv) sedan eller?

Precis. Men bry dig inte om det till att börja med. Stoppa in filmen och låt kameran välja ISO 50 åt dig. Om bilderna överlag blir för mörka kan du prova ISO 40 senare. För att pressa Velvia ställer du in ISO 80-100 (igen, smak) och ber labbet pressa den ett steg. OBS! DU KAN BARA PRESSA HELA FILMEN, INTE ENSTAKA KORT! Att pressa film ökar kontrasten, som är hög nog från början hos Velvia. Eftersom du även köpt VS tycker jag du ska köra den som ISO 100 film i stället. Komplettera gärna med en film med mindre kontrast. Fuji Provia 400F är utmärkt, även för nattbilder.

Prova dig fram med kompenseringen, det beror alldeles för mycket på hur upplyst staden är, och framkalla filmen allt eftersom.

Glöm inte stativet!

/Martin
 
hasse lundberg skrev:
Genom att öka ISO-värdet blir filmen mindre exponerad och färgena fylligare, ISO50 => ISO64. -1/3 stegs exponering

Minskar man ISO-värdet blir bilderna mer exponerade och utfrätta. ISO50 => ISO40. +1/3 stegs exponering

Med detta inlägg menar jag att man kan justera filmens återgivning om man tycker bilderna är för mörka eller för ljusa.
Man använder då standard framkallningstider.

Japp Naturligtvis Hasse... Men det var ju pressning som efterfrågades, jag skrev lite klumpigt. Naturligtvis går det säkert att pressa Velvian till 100 och framkallade som 100-film..men varför? Det var det jag menade.
Velvian kan lätt gro igen och därför kan man ju exponera efter 40 och få lite bättre teckning i skuggpartierna. Det är knappast så att 1/3 fräter ut högdagarna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.