Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slutartiden låst vid anv. av blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

sespalan

Aktiv medlem
Hej jag vet inte om detta har diskuterats innan men jag hittade inget i forumet. Jag undrar varför slutartiden är låst till 200 när den inbyggda blixten i min canon 400d är aktiverad?

200 i slutartid räcker inte för att ta dem actionbilderna jag vill ta märkte jag idag. Går det att kring gå detta på något sätt eller måste man skaffa sig en extern blixt?

Mvh
 
Tror snabbaste synken med blixt är 1/300s, iallafall på mitt hus, oavsett vad det är för blixt till går det inte att få dom att synka tillräckligt fort för att kunna fota med snabbare slutartider.
 
Tror tyvärr inte du kan använda den inbyggda blixten i highsync läge, 1/200 å 1/250 å lite kortare brukar vara det vanliga synctiderna.

Så om du vill under 1/200 sekund nedåt en 1/500 för att frysa rörelser så blir det till att hitta en bra EX blixt kanske 550EX osv som finns begagnat.

Men om du vill använda längre tider typ 1/60 så behöver man gå in i inställningarna å ställa blixtsync på auto.
 
Man kan välja i kamerans inställningar om man vill att blixtsynken skall vara rörlig eller fast (1/200).
 
sespalan skrev:
Men undrar var man hittar mojänger som gör att jag kan hålla blixten i ena handen och kameran i andra.

Här är en sak som gör att du kan hålla blixten i ena handen och kameran i andra;
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=OC-E3
Krävs dock en del invänjning tycker jag (har bara testat litegrann)

Här är en annan pryl som gör att blixten hamnar brevid kameran, lättare att hålla stabilt med bägge händer;
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SB-E2
Med denna ingår kabeln ovan...
//Milan :)
 
Som tidigare nämdes kan man välja om man vill ha rörlig slutartid eller fast i en inställning i kameran. Detta gäller för Av-läget
(även auto?). Men vrid reglaget till M så kan du styra helt själv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.