Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slutartid

Produkter
(logga in för att koppla)

NiclasL

Medlem
Har nu suttit ett BRA tag och surfat runt på nätet. För att se hur man kan öka slutartiden på min Canon PowerShot A300.
Det står såhär på sidorna jag hittat : "Shutter Speed 1 – 1/2000 sec. ( Slow shutter speed of 1/6 sec. is only available in select modes )"

Letat otroligt mycket. Någon som vet hur man gör ? Och kan skriva så man lätt förstår? Tacksam för svar!!

NiclasL skrev:
Någon som vet hur man gör? Och kan skriva så man lätt förstår? Tacksam för svar!!
Jag har aldrig sett en A300, men "select modes" betyder att den bara har 1/6 sekunds slutartid och långsammare i vissa speciella lägen (dvs vid vissa inställningar på kameran).

På Canons svenska hemsida bekräftas detta: "1/6 s och längre slutartider arbetar med avstängd blixt eller blixt med lång synktid med manuell inställning". Så i de lägen där blixten avfyras automatiskt, dvs kameran beslutar om det skall vara blixt eller ej, kommer du inte kunna komma upp till 1/6 sekund.

Det är ganska vanligt att om man kör på automatik så brukar slutartiderna inte kunna bli så långa. Går man däremot över till manuellt läge brukar man kunna ställa in vilken tid som helst som kameran klarar av. Att blixten inte skall vara på eller att man måste ställt in den på lång synktid ("slow sync") är ganska självklart egentligen. Normalt är det tänkt att blixten skall vara huvudljuskällan och då får man inte ha för långa slutartider för då kommer ljuset i omgivningen att bli tillräckligt starkt för att påverka bilden. Med "slow sync" är det precis detta man vill uppnå, men då har man ju också talat om för kameran att så är fallet.

Längre tider än 1 sekund tar inte din Powershot. Hoppas mitt svar hjälpte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar