Annons

Slutartid på ljusmätare

Produkter
(logga in för att koppla)

Gladamatör

Medlem
Har en liten fundering kring detta.
Har nyss skaffat en Sekonic L-308S ljusmätare. Det jag upptäckte var att det finns ingen 1/160 - 1/200 del på slutartiden att välja, utan hoppar mellan 1/60, 1/125, 1/250.
Så hur blir det så om jag skulle vilja fota med 1/160 eller 1/200 del?
Kanske finns någon som kan ge en liten förklaring på detta till en nybörjare, kommer att använda Elinchrom D-Lite RX ONE (har dock inte fått dom ännu så inte kunnat provat själv).
Tack på förhand

Nu har inte jag en sådan ljusmätare, men det borde rimligtvis gå att ställa in om mätaren bara ska visa hela steg eller 1/3 steg. Är du säker på att det inte är en inställninggrej bara?

Har nyss skaffat en Sekonic L-308S ljusmätare. Det jag upptäckte var att det finns ingen 1/160 - 1/200 del på slutartiden att välja, utan hoppar mellan 1/60, 1/125, 1/250.
Kanske finns någon som kan ge en liten förklaring på detta till en nybörjare, kommer att använda Elinchrom D-Lite RX ONE (har dock inte fått dom ännu så inte kunnat provat själv).
Tack på förhand

Rätta mig gärna om jag har fel, då inte jag heller har någon större blixterfarenhet.
Men slutartiden är väl egentligen oväsentlig då det endast är bländaren som styr mängden blixtljus som kommer in i kameran. Hur det fungerar med Hss kan jag inte uttala mig om.
Ställ in slutartiden på kameran på den maximala blixtsynktiden så ska du se att det blir perfekt. Givetvis får du ju öka tiden om du vill styra det omgivande ljuset.
Hoppas detta hjälper dig😃

Rätta mig gärna om jag har fel, då inte jag heller har någon större blixterfarenhet.
Men slutartiden är väl egentligen oväsentlig då det endast är bländaren som styr mängden blixtljus som kommer in i kameran. Hur det fungerar med Hss kan jag inte uttala mig om.
Ställ in slutartiden på kameran på den maximala blixtsynktiden så ska du se att det blir perfekt. Givetvis får du ju öka tiden om du vill styra det omgivande ljuset.
Hoppas detta hjälper dig😃

Det stämmer att slutartiden inte påverkar exponeringen av blixtljuset. Så i en studio med bara svagt befintligt ljus kan man nästan ha vilken slutartid som helst.

Men i situationer då blandar blixtljus och befintlig ljus behöver man mäta både ock. En del avancerade mätare klarar av att visa förhållandet mellan de olika ljukällorna. Med enklare mätare får man göra två mätningar, med och utan blixtljus.

Tack på förhand

Som Farnqvist är inne på så spelar inte slutartiden någon roll vid ren blixtfotografering. En slutartid på 1/125s är väldigt mycket längre än den tid under vilken blixten lyser, den så kallade brinntiden. Om man kortar eller förlänger slutartiden påverkar inte exponeringen - blixten har hunnit lysa klart i vilket fall som helst.

Angående den ursprungliga frågan: mätaren förefaller vara inställd på att visa hela steg. För att ändra värdet slår man av mätaren och håller ner mode-knappen och slår på den igen. Justera värdet mha mode-knappen (1, 0.5 eller 0.3) och stäng av och slå på den igen.

/K

Sekonic 308 visar "mellansteg" för exponeringsvärden med en liten grafisk grunka på displayen. Det står i bruksanvisningen hur det fungerar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar