Annons

Slutartid för blixtfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

haakon

Aktiv medlem
Köpte idag blixtpaketet FX400 från Elinchrom.
Blixtarna fungerar jättebra men en fråga dök upp då jag började testa dom.

Då jag körde slutartider snabbare än 1/180 så fick jag delar av bilden mörk, vad jag kan förstå av slutaren.

Vet att slutartiden inte påverkar annat än bakgrundsljus, men borde jag inte kunna ha snabbare tid än 1/180 iallafall?

Tacksam för en bra förklaring från någon som är mer erfaren på detta område än mig...
 
Du skriver inte vad du har för kamera, men du kan inte köra blixt på snabbare tid än din maximala (kortaste) blixtsynktid. Om den t.ex. är 1/125 kan du inte köra på 1/180 - detta beroende på att slutaren har en annan aktion (en löpande slits) för tider kortare än kortaste blixtsynktid. För slutartider upp t.o.m. kortaste blixtsynktiden håller slutarna (det är två ridåer) hela bilden öppen - därför kan blixten belysa hela bilden med ett jämnt ljus.
Detta brukar dock inte vara något problem då blixtpulsen "fryser" objektet bra i alla fall. Vissa kameror som t.ex. Hasselblad med CF-optik (centralslutare i objektivet) klarar blixtsynk på alla slutartider - men det är ju en helt annan historia.

//Lasse
 
Kameran jag har är en Canon Eos 10D.

Så detta innebär då att det kan bli ganska svårt att få helt svarta bakgrunder för mig eller?
 
haakon skrev:
Kameran jag har är en Canon Eos 10D.

Så detta innebär då att det kan bli ganska svårt att få helt svarta bakgrunder för mig eller?

Svarta bakgrunder kan du få genom att ha tillräckligt långt avstånd mellan modell och bakgrund. På så sätt kommer inte blixtljuset att bli så starkt mot bakgrunden.

Prova att sänka slutartiden. Du kan ju pröva att sänka den till 1/125. Ta en bild utan blixt. På så sätt kommer du se om ditt inställningsljus och det vanliga allmänljuset syns på bilden. Om inte så är det inga problem att fota på 1/125

/ Marcus
 
Kolla vad du har för snabbaste blixtsynktid (jag har inget bra koll på Canon) - den tiden kan du inte överskrida vid blixtfoto.

Visst kan du få helt svarta bakgrunder - exponeringen är en kombination av slutartid, bländare, ISO _och_ ljuseffekt från blixten. Om du tycker bakgrunden blir för ljus bör du sänka blixyens effekt och öka slutartiden eller öppna upp bländaren. Du får nog laborera dig fram till rätt kombination. Du har ju digitalkamera så kör lite "trail & error" tills du får till det.
 
Jag har en 10D, och kortaste blixtsynktiden är (enl. manual) 1/200 s, men kan i praktiken i vissa fall vara aningens längre.

Detta är dock inte ett problem alls vid blixtfoto! Studioblixtarna har en oerhörd mycket kortare brinntid än 1/200. Se bara till att inte ha starkt ljus som lyser direkt på bakgrunden (t.ex. stark sol genom ett fönster), så är det inga som helst problem.
 
Walle skrev:
Jag har en 10D, och kortaste blixtsynktiden är (enl. manual) 1/200 s, men kan i praktiken i vissa fall vara aningens längre.

Detta är dock inte ett problem alls vid blixtfoto! Studioblixtarna har en oerhörd mycket kortare brinntid än 1/200. Se bara till att inte ha starkt ljus som lyser direkt på bakgrunden (t.ex. stark sol genom ett fönster), så är det inga som helst problem.

Problemet man får om man använder för kort slutartid än synktiden är att andra ridån börjar gå innan blixtarna slår och därigenom blir en del av bilden svart. Det låter i mina öron som om det är det problemet som Håkan har.


\h
 
Tack för alla bra svar allihopa.
Nu är det bara att sätta upp blixtarna igen och laborera, fantastiskt kul och intressant att lära sig detta.
 
När jag sitter och pillar med min kamera så hittar jag valet "synk med första eller andra ridån"
Vad ska man välja på det? och vad gör det för skillnad?
Ledsen om mina frågor verkar korkade, men jag är som sagt ny på den här biten med blixtfoto.
 
1:a/2:a ridå

Vid 1:a ridå "tänder" blixten vid början av din exponering medan den vid 2:a ridå tänder vid slutet av exponeringen. Vid 1/200-dels sekound syns ingen stor skillnad, men vid tex 1/15-del ger det en annan effekt, i synnerhet på rörliga motiv.

2:a ridå ger möjlighet att frysa en rörelse mha blixtljuset i "slutet" av rörelsen, vilket ser "naturligare" ut för ögat än då blixten slagit i början av exponeringen. Lång exponeringstid och 1:a ridå för saker att se ut som om de gått "baklänges"... (=skarpt i början av exponeringen och därefter rörelse).

Finns en artikel i nån av fototidningarna som går igenom detta, minns inte vilken.

Det går dock att få riktigt läckra resultat med långa tider och synk på första ridån också. Om jag inte misssförstått alldeles så tar tex Christel Eldrim mycket av sina blixtbilder på 1:a ridå, så det beror på vilken effekt du är ute efter vad som är "bästa val" när det gäller 1:a eller andra ridå.

Förutom att "frysa" en rörelse så är lång exponeringstid+blixt ett bra sätt att blanda in befintligt ljus men ändå få rätt ljus "på motivet". Den längre exponeringstiden gör att det befintliga ljuset fångas upp av kameran medan blixten lyser upp & "fryser" sånt som annars skulle blivit oskarpt pga rörelse utan blixten (inom rimliga gränser förstås).


Vänligen,
Kjelle



haakon skrev:
När jag sitter och pillar med min kamera så hittar jag valet "synk med första eller andra ridån"
Vad ska man välja på det? och vad gör det för skillnad?
Ledsen om mina frågor verkar korkade, men jag är som sagt ny på den här biten med blixtfoto.
 
Om din franska inte håller måttet så kan du i alla fall kolla på bilderna på tjejen mot slutet av den här sidan så ser du första och andra ridåblixtar och hur rätt/fel det blir om man väljer rätt/fel ridå :eek:)

http://arnaud.klinger.free.fr/photo/php/index.php?page=flash

Picasso lekte också lite med effekten

http://www.time.com/time/time100/artists/profile/picasso.html

och ritade bland annat tjurar i luften med tomtebloss (typ) och avslutade med att smälla av en blixt så att han själv också blev skarp.
 
Moderna slutare har två arbetssätt, beroende på om slutartiden ska vara långsam, med möjlighet till blixtsynk, eller snabb. Gränsen ligger olika på olika system, men brukar ligga i intervallet 1/60 till 1/500 och denna tid är din minsta (kortaste) blixtsynktid.
Om en slutare skulle fungera som en rullgardin, som öppnas nedifrån och upp, och sedan stängs uppifrån och ned, skulle ju den nedre delen av bilden få mer ljus än den övre, där gardinen vänder. Därför har slutare två ridåer.
Vid långsammare slutartider, som medger blixtsynk, öppnas först den första ridån så hela bilden exponeras, sedan följer den andra efter, i samma rikting, och sluter bildrutan. Blixtsynk på andra ridån innebär att blixtpulsen kommer precis innan andra ridån sluter bildrutan. Om slutartiden är tillräckligt lång kommer effekten att bli "fartränder" efter det rörliga objektet som fryses i slutet av rörelsen med blixtpulsen.
Vid snabbare slutartider börjar andra ridån att följa efter den första redan i början av slutartiden. Ridåerna "följer Jon" på så sätt att en slits sveper över bildytan och ger därmed en jämn exponering över hela bilden. Om en blixtpuls skulle komma vid något tillfälle under detta svep, kommer endast den del av bilden där slitsen befinner sig vid tiden för blixtpulsen att bli belyst (exponerad) av blixtljuset. Detta är antagligen vad som skedde i ditt fall.
Som jag nämnde tidigare finns en annan variant av slutare - centralslutaren - som sitter i optiken. Denna ser ut som en bländare, men sluter sig helt i stängt läge. Med centralslutare spelar blixtsynken ingen roll - slutaren har bara ett arbetssätt - och vi får möjlighet till blixtsynk på alla tillgängliga slutartider. Centralslutaren bidrog starkt till att Hasselblad blev så populär bland studiofotografer. I en tid när normala kameror hade en blixtsynk på 1/60, klarade Hasselblad 1/500.

//Lasse
 
hasseper skrev:
Problemet man får om man använder för kort slutartid än synktiden är att andra ridån börjar gå innan blixtarna slår och därigenom blir en del av bilden svart. Det låter i mina öron som om det är det problemet som Håkan har.


\h

Jag vet exakt vad problemet är om man använder en tid som är kortare än kortaste blixtsynktid, men Håkan skrev att han har en Canon EOS 10D, altså en exakt lika dan kamera som jag har. Han skrev också att han använder slutartiden 1/180 s, vilket altså är en längre slutartid en kamerans kortaste blixtsynktid (enligt manualen). Det var därför jag skrev att det i praktiken kan skilja sig en aning.

När jag skrev att det inte är ett problem så syftade jag ju givetvis på att det inte är ett problem med att få bakgrunden svart, trots att man inte kan använda kortare tid än kamerans kortaste blixtsynktid.

Håkan: Det kan vara så att din slutare är på väg att ge upp, och att det är därför som det inte fungerar på 1/180 s. Jag brukar köra med 1/180 eller 1/200, och som jag sa tidigare så är det 1/200 som är kortaste blixtsynktiden, enligt manualen till kameran.
 
Tack för alla svar och förklaringar, fantastiskt att ha så många kunniga här på fotosidan att fråga.

Christoffer: På 1/180 funkar det fint, men då jag väljer 1/250 så uppstår det, men då har jag ju fått den naturliga förklaringen till detta, och bara att fortsätta labba på med mitt blixtfoto.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.