Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slutarproblem D7100

Produkter
(logga in för att koppla)

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Slutartid 6400 och uppåt fastnar spegeln i halvuppfällt läge, Trycker man igen så tas bilden...eller det blir ingen bild. De andra hastigheterna är det inga problem med.

Är det värt en översyn hos Nikon? Man använder ju sällan dessa slutartider....

Trycker man igen så tas bilden...eller det blir ingen bild. De andra hastigheterna är det inga problem med.

Är det värt en översyn hos Nikon? Man använder ju sällan dessa slutartider....

Görs det någon exponering eller inte? Det är lite oklart av ovanstående text ...

Om slutaren är på väg att ge upp är det nog inte värt att byta den på en D7100 då de inte kostar mycket längre.

Görs det någon exponering eller inte? Det är lite oklart av ovanstående text ...

Om slutaren är på väg att ge upp är det nog inte värt att byta den på en D7100 då de inte kostar mycket längre.

Jo...det blir en exponering som ser ut som spegeln sitter i vägen för slutaren....

1/6400 s kan man nog klara sig utan och troligen inte värt att försöka få fixat. Var du inte på jakt efter en ny kamera också? Behåll i så fall D7100 som extra/reservkamera

1/6400 s kan man nog klara sig utan och troligen inte värt att försöka få fixat. Var du inte på jakt efter en ny kamera också? Behåll i så fall D7100 som extra/reservkamera

Jag klarar mig utan det på min D750 men det är ibland som det vore bra när jag vill ha stor bländare och det är soligt ute.

Jag klarar mig utan det på min D750 men det är ibland som det vore bra när jag vill ha stor bländare och det är soligt ute.

D750 har väl 4000 som max? Så länge det bara är över 4000 på D7100 så är det kanske inget större problem. Finns ju ND-filter annars. Hur gammal är den? Nikon kan ju ev ta det på garanti/goodwill.

D750 har väl 4000 som max? Så länge det bara är över 4000 på D7100 så är det kanske inget större problem. Finns ju ND-filter annars. Hur gammal är den? Nikon kan ju ev ta det på garanti/goodwill.

Förlåt. Jag kunde inte låta bli att kommentera. Men det stämmer att den bara har 1/4000 som max. Jag klarar mig med det. Har inte behövt köpa ND-filter för den sakens skull.

Om det bara är snabbare än 1/4000 s som spökar på trådskaparens D7100 håller jag med om att det nog inte är något större problem. Däremot så skulle det ju kunna vara något mer allvarligt med slutaren. Men jag skulle nog tyvärr inte försöka få det lagat heller med tanke på att den inte är värd så mycket.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar